سرطان 03, 1396 11:23 Asia/Kabul
  • سرکوب تظاهرات روز جهانی قدس در عربستان توسط رژیم آل سعود

نظامیان سعودی  روز جمعه با خودروهای زرهی  به تظاهرکنندگان روز جهانی  قدس در محله محاصره شده «المسوره»  در شهرک العوامیه یورش بردند.

 این حمله سعودی ها در واکنش  به تجمع نمادین جوانان در محله الدیره شهرک العوامیه به مناسبت  بزرگداشت روز جهانی قدس و آخرین جمعه ماه رمضان انجام شد. با وجود محاصره شهرک العوامیه که وارد چهل و پنجمین روز خود شده است، جوانان تجمع نمادینی را داخل محله های محاصره شده برپا کردند و پرچم فلسطین را به اهتزار درآوردند.

شرکت کنندگان در این تجمع مسأله فلسطین را مسأله اصلی و مرکزی جهان اسلام  خواندند  و تاکید کردند،  روز قدس روز رویارویی مستضعفان با مستکبرین سعودی - صهیونیستی است که فلسطین و شهرک العوامیه را مورد تهاجم قرار داده اند. 

شرق عربستان از سال 1390  در اعتراض به بی‌عدالتی و توزیع ناعادلانه ثروت صحنه اعتراض‌های شدید علیه رژیم آل سعود است. در این اعتراض ها دهها نفر کشته و شماری دیگر زخمی شده اند . بی تردید نه تنها سیاست داخلی رژیم آل سعود که مبتنی بر فرقه گرایی و ترویج عقاید انحرافی وهابیگری است با اعتراض مردم عربستان مواجه است بلکه  سیاست خارجی رژیم دست نشانده آل سعود که مبتنی بر وابستگی کامل به غرب و نزدیکی با رژیم صهیونیستی است نیز اعتراضات گسترده مردم عربستان و نیز افکار عمومی جهان اسلام را بر انگیخته است .

اقدامات آل سعود در نادیده انگاشتن حقوق مردم فلسطین و بی تفاوتی در خصوص سرنوشت قدس به عنوان فبله نخست مسلمانان جهان که از جایگاه ویژه ای در نزد آنان برخوردار است در حالی است که آل سعود داعیه خادمی اسلام را دارد . این درحالی است که عربستان نه تنها قدمی در خصوص تحقق حقوق فلسطینیان و خاتمه دادن به سیطره رژیم صهیونیستی بر بیت المقدس بر نداشته است بلکه بعضا" با توطئه های غرب و رژیم صهیونیستی در خصوص تثبیت موقعیت اشغالگرانه این رژیم بر فلسطین از جمله قدس و تضییع بخش عمده حقوق فلسطینیان از طریق ارائه طرح صلح عربی همراهی نشان داده است . در چارچوب این همراهی ها مقامات آل سعود هیچ صدای اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی را در عربستان بر نمی تابند و این اعتراضات را به شدید ترین نحو سرکوب می کنند . از اینرو در شرایطی که جامعه جهانی از جمله جهان اسلام در روزجهانی قدس به صحنه اعتراضات ضد صهیونیستی تبدیل شده است  ،  حرکتهای خود جوش مردمی در عربستان در حمایت از مردم فلسطین به دلیل اقدامات سرکوبگرانه آل سعود به خاک و خون کشیده می شود تا بار دیگر جهانیان شاهد همکاری سعودی ها و رژیم صهیونیستی در ریختن خون مسلمانان باشند .  

در این زمینه  "حمید رضا آصفی "، سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران گفت:

"همکاری نزدیک بین آل‌ سعود و رژیم صهونیستی برای سرکوب نهضت‌های اسلامی در منطقه وجود دارد و تاکید کرد که  رژیم سعودی از گذشته رابطه‌ای نزدیک با صهیونیست‌ها داشته است.این دیپلمات با سابقه ایران افزود: سفر دونالد ترامپ به منطقه نیز پشت پرده سه‌گانه عربستان، آمریکا، رژیم صهیونیستی را مشخص کرد."

در روزهای اخیر اخبار مختلفی در خصوص مناسبات و همکاری های رژیم صهیونیستی و آل سعود به عنوان رژیم های شرور منتشر شده است که بیش از پیش افکار عمومی را متوجه خیانتهای آل سعود در همکاری با دشمنان جهان اسلام کرده است .

همچنین در پی انتصاب «محمد بن سلمان » به سمت ولیعهد عربستان، رسانه های صهیونیستی موضوع دیدارهای محرمانه وی را با سران اسرائیلی در سالهای اخیر افشاء کردند.

«ایوب قرا» ( Ayoob Kara ) از وزرای کابینه  رژیم صهیونیستی  با استقبال از تعیین ولیعهد  جدید عربستان ابراز امیدواری کرد که  این رویداد باعث عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض و متحدانش شود. ایوب قرا پیش از این  با اذعان به اینکه اسرائیل و عربستان از طریق واسطه های آمریکایی درحال مذاکره در تمامی زمینه ها به منظور عادی سازی روابط هستند گفت،  پرواز هواپیماهای اسرائیل بر فراز آسمان عربستان ، بازگشایی دفتر منافع اسرائیل در آن کشور و همکاری در بسیاری زمینه های دیگر از جمله مذاکرات مقامات ریاض و تل آویو است.

این در حالی است که همسویی های فزاینده میان عربستان و اسرائیل در سالهای اخیر بیش از پیش اهداف آنان را در  پیگیری اقداماتی علیه مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه و تضعیف آن و خاموش ساختن حمایتهای فزاینده از جریان مقاومت مردم فلسطین نمایان ساخته است . سرکوب شدید تظاهرات مردم عربستان در حمایت از مردم فلسطین در روزجهانی قدس توسط رژیم آل سعود در این چارچوب قابل ارزیابی است.    

کلیدواژه