سرطان 03, 1396 16:30 Asia/Kabul
  •  توان نظامی ایران در شرایط اطمینان‌بخش

سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده‌ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قدرت و توان نظامی ایران را نسبت به دوران هشت سال دفاع مقدس غیرقابل قیاس دانست و گفت وضعیت کنونی توان نظامی ایران، «وضعیت اطمینان‌بخشی» است.

سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» در گفت وگویی درباره توان موشکی و نظامی ایران اظهار کرد: «الآن شرایط‌ اطمینان‌بخش است و دشمن به راحتی نمی‌تواند راجع به ایران تصمیم بگیرد؛ خود آنان می‌گویند قوای مسلح ایران در طبقه‌بندی جهانی، هفتمین قدرت جهان است.» 

نیروی مسلح مقتدر برای تضمین قدرت دفاعی هر کشوری، مقوله‌ای امنیت‌بخش در برابر تهدیدهای امنیتی محسوب می‌شود. این اصل حیاتی مورد توجه همه کشورها است و در همین چارچوب، جمهوری اسلامی ایران مستثنی نیست.  به گفته سرتیپ حاجی‌زاده، کشوری که قدرت دفاعی نداشته باشد، مثل بدنی می‌ماند که گلبول‌های سفیدش ضعیف باشد، در این‌صورت انسان با اولین سرماخوردگی از پا می‌افتد.

زمانی توان نظامی ایران در اختیار مستشاران خارجی از جمله آمریکایی‌ها قرار داشت و آنان در این زمینه، تصمیم‌ساز بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، قدرت دفاعی و نظامی ایران در مسیر بومی سازی و خودکفایی قرار گرفت. داشتن «نیروی مسلح مقتدر و مستقل»، مهمترین مولفه قدرت‌ساز برای هر کشوری است و انقلاب اسلامی، این مولفه سرنوشت‌ساز و تعیین کننده را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داد.  به عبارتی، برخورداری از «قدرت امنیت‌بخشی» در داشتن نیروی مسلح قدرتمند و ادوات مختلف نظامی از جمله موشک است. این مقوله اساسی برای هر کشوری، «قدرت بازدارنگی» به ارمغان خواهد آورد و ایران اسلامی با تلاش و کار جهادی، در عرصه نظامی و دفاعی به مرحله قدرت امنیت‌بخشی با قابلیت بازدارندگی فعال رسیده است.

به کارگیری دانش بومی، ایران اسلامی را در عرصه نظامی و دفاعی به شرایط مطلوب رسانده و این شرایط، دست دشمنان را برای انجام هر گونه اقدام سهل بسته است.  امروز در صنعت دفاعی و نظامی ایران، سلاحی نیست که ساخته نشود و هر روز بر وضعیت اطمینان‌بخشی ایران نیافزاید. رادار، مرکز کنترل فرماندهی، فناوری جنگ الکترونیک، سامانه‌ موشکی «زمین به هوا» و دیگر ادوات نظامی همه ایرانی است. به گفته سرتیپ حاجی‌زاده، هم اکنون ایران در حوزه‌ تأمین تجهیزات پدافندی هم که بسیار بسیار پیچیده‌تر از موشک‌های «زمین به زمین» و هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) بوده، خودکفا است. مجموعه توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در صنعت دفاعی، جمهوری اسلامی ایران را به کشوری تاثیرگذار و قدرتمند در معادلات سیاسی و نظامی منطقه تبدیل کرده است. 

ایران، کشوری مستقل به ویژه در دو عرصه مهم سیاسی و نظامی است و دشمنی مداوم آمریکا با نظام جمهوری اسلامی از همین جا نشات می‌گیرد. همانطور که فرمانده‌ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به درستی تاکید کرده است دشمنان می‌خواهند کاری کنند که ایران خلع سلاح شود و نتواند مقابله به مثل کند؛ می‌خواهند قدرت امنیت‌بخشی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند.

توان موشکی ایران، اوج قدرت امنیت‌بخشی و وضعیت اطمینان‌بخشی ایران است. پاسخ قاطع، بی‌سابقه و دقیق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌ها و حامیان سعودی، صهیونیستی و آمریکایی آنان در سوریه پس از حملات تروریستی هفتم ژوئن در تهران، رشد قدرت نظامی ایران را به نمایش گذاشت و همزمان پیامی آشکار به دشمنان ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران فرستاد. در همین زمینه، «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه دو روز پیش با اشاره به زمان مناسب حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تجمع سرکردگان داعش در دیرالزور، تاکید کرد: «این حمله در زمان مناسبی انجام شد و پیام آشکاری برای حامیان تروریسم به ویژه آمریکا، عربستان و اسرائیل داشته است.»

کلیدواژه