سرطان 05, 1396 10:04 Asia/Kabul
  • هشدار داعش به طالبان در افغانستان

گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت رسمی خود،گروه طالبان را اجیر کفار خوانده و قتل آنها را واجب اعلام کرد.

در ادامه درگیری میان گروه تروریستی داعش وگروه طالبان «ابوماجه ترمذی» از سرکردگان این گروه تروریستی، طالبان را مزدور و منافق  خواند و اعلام کرد،  جان، مال و ناموس حامیان طالبان  برای اعضای داعش حلال است.

گروه تروریستی داعش همچنین مدعی شده است که به زودی حملات گسترده‌ای را علیه طالبان انجام خواهد داد و مناطق تحت تسلط آنها را تصرف خواهد کرد.

انتشار چنین بیانیه ای از سوی گروه تروریستی داعش به معنای اعلان جنگ رسمی با گروه طالبان و حتی پشتونها است که از آنها به عنوان حامیان طالبان نام برده است .

این در حالی است که در مورد حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان و تعداد نیروهای آن بحث های  جدی وجود دارد و بسیاری از محافل منطقه ای و بین المللی و حتی در داخل افغانستان نه تنها حضور داعش  در این کشور را جدی تلقی نمی کنند ، بلکه براین باورند کسانی که خود را داعش معرفی می کنند افراد بریده از طالبان و سایر گروههای افراطی و خشونت گرا در افغانستان هستند .

از اینرو اعلان جنگ داعش به طالبان نوعی انتقام گیری این گونه افراد از همقطاران سابق شان تلقی می شود.

علاوه براین، گروه تروریستی داعش با هشدار به طالبان کوشیده است خود را گروهی بزرگ و موثر در تحولات افغانستان نشان دهد و وانمود کند از چنان قدرت و نیرویی برخوردار است که می تواند طالبان را به زانو درآورد و مناطق تحت تصرف انرا اشغال کند.

این در حالی است که از  دیدگاه محافل سیاسی ،هشدار داعش به طالبان نشان می دهد که جنگ میان گروههای تروریستی و افراط گرا عمدتا بر سر تصرف جغرافیا و مناطقی است که دارای مزایای اقتصادی و منابع زیر زمینی هستند تا با دست یابی به منابع مالی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به همین دلیل جنگ در افغانستان به جنگ تجاری  تغییر جهت داده است و با توجه به منابع بکر و دست نخورده معدنی در افغانستان  گروههای خشونتگرا به دنبال تسلط بر آن هستند.

به همین دلیل عمده جنگهای طالبان و گروه تروریستی داعش در ولایاتی همچون  هلمند و ننگرهار که از نظر تولید مواد مخدر و مواد معدنی غنی هستند متمرکز شده است .

ذبیح الله سروری، از مقامات وزارت معادن و انرژی افغانستان اعلام کرد :

"گروه طالبان  و گروه تروریستی  داعش زمینه ساز استخراج معادن در ننگرهار و سایر ولایات بوده و به گونه غیر قانونی از عواید معادن استفاده می کنند.”

«عزت‌الله افغان» سخنگوی شورای محلی شهرستان شینوار نیز اعلام کرد : "افراد وابسته به داعش درخت‌های جنگل ننگرهار ‌را قطع کرده و عواید آن را با مقامات افغان در این ولایت نصف می‌کنند."

گروه طالبان که خود را گروه بومی و به اصطلاح مدافع منافع پشتونها می داند اکنون با افرادی رود رو می شود که بخشی از انها از افراد جنایتکار از کشورهای اسیای مرکزی و حتی اعراب متعلق به گروههای تروریستی هستند.این بدان معنا است که بی توجهی گروه طالبان به درخواست دولت و محافل عمومی در افغانستان برای پیوستن به روند صلح این کشور باعث شده است این گروه خود به عامل ناامنی و بحران در افغانستان تبدیل شود و اکنون از سوی یک گروه تروریستی و مزدور، اجیر کفار خطاب شود. اجیر کفار  خواندن طالبان از سوی افراد معلوم الحالی که هیچ ریشه و سنخیتی با جامعه افغانستان ندارند و صرفا به عنوان عوامل مزدور و تروریستی برای کسب درامد از محل تارج معادن زیر زمینی و قاچاق مواد مخدر زیر پرچم به اصطلاح داعش گرد هم امده اند می تواند اعتبار طالبان را در میان پشتونها به شدت مخدوش کند. برخی  محافل سیاسی در افغانستان براین اعتقادند که ظهور گروه تروریستی داعش حرکتی حساب شده برای مقابله با طالبان و فرسوده کردن ان است که با توجه به هشدار یکی از سرکردگان داعش به طالبان به نظر می رسد چندان هم دور از واقعیت نیست.

بنابراین رویکرد طالبان برای پیوستن به روند صلح افغانستان و همکاری با دولت کابل می تواند مانع از شکل گیری و قدرت نمایی گروههای  تروریستی همچون داعش در افغانستان شود.

       

 

 

کلیدواژه