سرطان 05, 1396 11:46 Asia/Kabul
  •  امریکا در مسیر تفرقه بیشتر

هرچه از زمان آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بیشتر می گذرد ، شکاف و تفرقه در امریکا افزایش می یابد .

موسسه نظرسنجی راسموسن در تازه ترین تحقیقات خود اعلام کرده است که بیش از نیمی از مردم امریکا بر این باور هستند که کشورشان بیش از شروع ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» دچار تفرقه و دو دستگی شده است.

59 از پرسش شنودگان در این نظرسنجی که روزهای 18 تا 19 ژوئن برگزار شد ، در مورد افزایش شکاف ها در امریکا ابراز نگرانی کردند در حالی که فقط 10 درصد اعتقاد داشتند شکاف ها در امریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ کاهش یافته و 28 درصد دیگر نیز تفاوتی قائل نشدند .  

شکاف های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در امریکا حول موضوعات متعددی شکل گرفته است.علاوه بر شکاف های سیاسی مرسوم میان محافظه کاران و لیبرال ها یا شکاف میان جمهوریخواهان و دموکرات ها ، در سال های اخیر ، بویژه در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ، امریکا با شکاف های جدیدی مواجه شده است.در این میان ، «دونالد ترامپ» نامزد وقت جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و رییس جمهوری کنونی امریکا در تشدید این شکاف ها نقش ویژه ای بازی کرده است.

وی برای پیروزی بر رقبای کهنه کار از هر دو حزب بزرگ امریکا ، بر آرای توده های خشمگین متمرکز شد و جامعه را بیش از پیش دو قطبی کرد.به عنوان مثال ، ترامپ وعده مقابله با تشکیلات فاسد سیاسی را مطرح کرد تا آرای ناراضیان اجتماعی را به سمت خود جلب کند.در این فرآیند ، توده‌های ناراضی علیه نخبگان سیاسی - اقتصادی شوریدند تا امکان تحقق شعار اصلی ترامپ یعنی " دوباره امریکا را شکوهمند سازیم " را فراهم آورند.

از سوی دیگر ، بعد از سال ها اجرای سیاست های پرخرج رفاهی و برنامه های انبساطی مالی ، دولت امریکا از نفس افتاد و برنامه های ریاضت اقتصادی را در پیش گرفت .  این تصمیم که از اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد و اکنون در دولت دونالد ترامپ با شدت در جریان است ، جامعه به دو پاره تقسیم شد. یک گروه بر انظباط و صرفه جویی مالی تاکید دارند و تعلیق برنامه های پرهزینه رفاهی را خواستار هستند و گروه دیگر بر مسوولیت های دولت برای ارتقا سطح زندگی اقشار فقیر و کم درآمد تاکید می ورزند . این در حالی است که با زنده شدن مجدد احساسات نژاد پرستانه و ملی گرایانه افراطی در امریکا ، این کشور حول موضوعات دین ، نژاد و فرهنگ نیز دچار تشتت شده است .

به هر حال ، برخلاف آنچه تصور می شد که با پایان رقابت های نفسگیر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ، امریکا وحدت و انسجام درونی خود را باز یابد ، تنش های سیاسی - ایدئولوژیکی در این کشور ، شکاف های عمیق تری را ایجاد کرده است.تشدید اقدامات خشونت بار در قالب تعارضات نژادی ، تهدیدات امنیتی ، دیوار کشی های مرزی و حتی ، تلاش برای برکناری رییس جمهوری کنونی از جمله نشانه های تشدید تفرقه در امریکا به شمار می آید که اگر راهکاری برای حل و فصل مسالمت امیز این تنش ها یافت نشود ، چه بسا جامعه امریکا با آشوب یا حتی انقلاب اجتماعی روبرو شود.