سرطان 06, 1396 12:47 Asia/Kabul

سران گروه تروریستی داعش با درک عدم تمایل نیروهای این گروه برای جنگ با گروه طالبان جنگ علیه این گروه را جهاد اعلام کرده اند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: سران گروه تروریستی داعش با درک عدم تمایل نیروهای این گروه برای جنگ با گروه طالبان جنگ علیه طالبان را جهاد اعلام کرده اند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اینکه از ابتدای ظهور داعش در افغانستان درگیری هایی بین این گروه و طالبان وجود داشته اظهار داشت: تعدادی از اعضای داعش از طالبان پاکستانی هستند که در گذشته با طالبان افغان رابطه داشتند، به نظر می رسد که نیروهای داعش تمایل چندانی به جنگ با طالبان ندارند از اینرو سران داعش با درک این موضوع جنگ با طالبان را جهاد اعلام کرده اند.

وی افزود: داعش تمام گروه هایی را که با آن همراه نیست، تکفیر کرده است، سال گذشته هم اعلامیه ای از سوی یکی از سران داعش به نام مسلم دوست منتشر شده بود با این مضمون که طالبان کافر و مرتد هستند چون دولت قطر را دولت برادر خطاب کرده اند و اینکه از محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر حمایت کرده اند. اکنون هم قضیه را به شکل دیگری مطرح کرده اند که گویا جهاد علیه طالبان فریضه است.

این کارشناس سیاسی با یادآوری تلاش داعش برای بزرگنمایی خود و وانمود به اینکه در افغانستان دارای قدرت زیادی است و می تواند طالبان را شکست دهد گفت: چندی پیش ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته بود که داعش گروه بزرگی نیست اما در داخل افغانستان از سوی برخی حمایت هایی از آن می شود که باعث تقویتش شده و زمانی که نیروهای طالبان با داعش در حال جنگ هستند هواپیماهای امریکایی نیروهای طالبان را بمباران می کنند.

به گفته مژده کمک های امریکایی ها به نیروهای داعش، رساندن اسلحه به آنان و انتقال و جابجایی آنان توسط هواپیماهای امریکایی بارها تکرار شده و دولت افغانستان هم در این رابطه سکوت کرده و این سکوت هم به این معنا است که داعش نیروی چندان قابل توجهی نیست اما حمایت هایی که از آن می شود و پولی که در اختیار دارد در کشوری مانند افغانستان می تواند تاثیر منفی داشته باشد.  

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: در حال حاضر جنگ در مناطق استراتژیک و سوق الجیشی در جریان است، به عنوان مثال داعش بخش های زیادی از ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را در کنترل خود گرفته و فعال است.

وی اضافه کرد: به هر صورت جنگ داعش با طالبان دسترسی به صلح را مشکل تر می کند زیرا اگر بر طالبان فشار بیاید و بخواهند با دولت افغانستان مذاکره کنند، این گروه از بین می رود و عده ای از اعضای آن هم به داعش می پیوندند، در این صورت گروه داعش تقویت می شود بنا بر این بهتر این است که طالبان با داعش بجنگند و این گروه در افغانستان شکست بخورد زیرا اگر طالبان از بین بروند داعش جایگزین آن خواهد شد.

 

کلیدواژه