سرطان 08, 1396 06:43 Asia/Kabul
  •  ماموریت هیات اعزامی افغانستان به اجلاس ناتو

"محمد رادمنش" سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، هیئت نمایندگی این کشور به ریاست ژنرال طارق شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع این کشور در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل خواستار اعمال فشار سیاسی و نظامی علیه پاکستان است.

هیات نمایندگی افغانستان به سرپرستی ژنرال طارق شاه بهرامی  سرپرست وزارت دفاع این کشور روز گذشته(سه شنبه) عازم بروکسل شد تا در نشست ناتو حضور یابد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اظهار داشت، سرپرست وزارت دفاع این کشور در نشست بروکسل درباره لزوم اجماع منطقه‌ای برای صلح در افغانستان، تقویت سیستم تدارکاتی وزارت دفاع، تجهیز نیروهای ویژه افغان، ارتقای ظرفیت افسران نظامی و مبارزه با فساد اداری در نیروهای امنیتی افغان گفت‌وگو خواهد کرد.

حضور هیات های نمایندگی افغان در نشست های ناتو در سطوح مختلف ،فرصتی برای این کشور است تا ضمن تشریح وضعیت دقیق امنیتی، انتظارت افغانستان از اعضای این سازمان برای استقرار ثبات و آرامش از طریق مهار گروه های مختلف تروریستی را مطرح کند و بتواند تداوم حمایت های مالی و نظامی آنان در مقابله با افراط گرایی بر اساس مدل ترسیمی کابل را جلب کند.

با وجود آنکه حضور مقامات مختلف دولت کابل در نشست های ناتو ضرورتی برای اتخاذ  تصمیمی دقیق در چارچوب الزام در بازبینی راهبردهای این سازمان در افغانستان است، اما اعضای ناتو نتوانسته اند از این فرصت و مجال دو طرفه استفاده کنند.

بی توجهی اعضای ناتو به استراتژی  دولت افغانستان برای مبارزه با تروریسم و برقراری آرامش پایدار در این کشور موجب نارضایتی مقامات کابل شده است، به گونه ای که در نشست ماه گذشته این سازمان هیاتی از افغانستان حضور نداشت.      

اختلاف نظر دولت افغانستان با رویکرد سازمان ناتو در این کشور و عدم محوریت موضوع افغانستان از عوامل عدم حضور هیئت افغان در نشست قبلی بروکسل بود.

در شرایطی که دولت افغانستان،کمک مالی و نظامی ناتو در این کشور برای مقابله با تهدیدهای تروریستی فرا رو را خواستار است،اما برخی اعضای قدرتمند این سازمان به خصوص آمریکا،مسئله اعزام نیروی جدید و استقرارشماری بیشتری از نظامیان خارجی در افغانستان را در دستور کار قرار داده اند.

از نظر دولت افغانستان،افزایش نیروهای ناتو در افغانستان،کمکی به این کشور نمی کند و تنها موجب تقویت انگیزه گروه های مسلح مخالف دولت از جمله طالبان برای استمرار جنگ و خشونت در افغانستان خواهد شد.

با وجود آنکه حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در فوریه گذشته در نشست با مقامات ناتو در بروکسل به صراحت اعلام کرد که کشورش به اعزام نیروی جدید توسط این سازمان نیازی ندارد،اما برخی کشورهای عضو ناتو بر طبل افزایش نیروهای خارجی در افغانستان می کوبند.

عدم سازگاری برنامه های ناتو با انتظارات دولت افغانستان که مطالبه ملی در این کشور هم محسوب می شود،موجب فاصله گرفتن شدید این سازمان از واقعیت های موجود در افغانستان و ارائه برنامه های غیر واقعی و خارج از اولویت توسط اعضای ناتو شده است.

 ضمیرکابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه درامور افغانستان بر این باور است که افغانستان به نیروهای تازه نفس ناتو نیازی ندارد،بلکه این کشور به کمک جامعه جهانی برای اجرای برنامه سازش سیاسی و همچنان فرآیند آشتی ملی نیاز دارد.

درشرایطی که ناتو بدون درنظر گرفتن ضرورت های موجود در افغانستان برای توقف جنگ،مسیری متعارض با منافع این کشور را در پیش گرفته است،نگرانی ها از تشدید ناامنی ها در بین مردم افغانستان افزایش یافته است.

جان هندرن گزارشکر  شبکه الجزیره در افغانستان در گزارشی با اشاره به موضع مردم این کشور اعلام کرد: کسی در اینجا فکر نمی‌کند که افزایش سربازان آمریکا و ناتو جنگ در افغانستان  را به پایان برساند.