سرطان 08, 1396 14:26 Asia/Kabul
  • نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل

نشست وزرای دفاع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنج شنبه در بروکسل مقر این سازمان با حضور طارق شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان برگزار شود. مسأله افغانستان وسیاست جدید امریکا دراین کشور، یکی از محورهای کلیدی مذاکرات وزرای دفاع ناتو در این نشست است. در عین حال واکنش دیگر اعضای ناتو به خواسته آمریکا برای افزایش مشارکت در هزینه های ناتو نیز از دیگر مباحث این نشست محسوب می شود .

درباره مساله افغانستان ، آمریکا امیدوار است که همراهی دیگر اعضای ناتو را برای اجرای استراتژی جدید این کشور در افغانستان به دست آورد. در این راستا ، جیمزمتیس وزیر دفاع آمریکا در آستانه این نشست اعلام کرد که گزینه نظامی بخشی از استراتژی جدیدی است که آخر هفته به ترامپ ارائه می‌شود و تا حد زیادی به چگونگی همکاری اعضای ناتو نیز بستگی دارد.

متیس که از سوی ترامپ مسئول تدوین و اجرای استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان شده ،از جمله عهده‌دار تعیین سطح نیروها در افغانستان نیز هست، با این حال وی اظهار داشته که هنوز تصمیمی درباره شمار دقیق نیروهای اعزامی از نظامیان آمریکایی و ناتو اتخاذ نکرده است.

متیس مدعی است که بسیاری از جنبه های این استراتژی به کمک های دیگر اعضای ناتو در این زمینه ، بستگی دارد.در واقع واشنگتن شاهد آن است که پس از 16 سال از حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان نه فقط بهبود قابل توجهی در زمینه افزایش امنیت در این کشور انجام نشده بلکه شاهد بازگشت طالبان در نقاط مختلف افغانستان ، ظهور شاخه گروه تروریستی داعش در این کشور و کاهش ضریب امنیتی در افغانستان هستیم. دولت ترامپ ظاهرا برای مقابله با این وضعیت چاره را در اجرای استراتژی جدیدی در آن دانسته است. با این حال واشنگتن مایل نیست تا در این عرصه به تنهایی وارد شود و لذا می توان پیش بینی کرد که وزیر دفاع آمریکا از انواع ابزارهای در اختیارخود برای واداشتن دیگر اعضای ناتو برای پیوستن به کارزار جدید آمریکا در افغانستان استفاده کند .

به گفته متیس ، استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، چهارچوب منطقه‌ای خواهد داشت  و متمرکز بر چگونگی پایان جنگ افغانستان است.هر چند وی مدعی شده که این استراتژی متمرکز بر افزایش شمار نظامیان غربی در افغانستان نیست ، با این حال شواهد حاکی از آن است که یکی از پایه های اصلی این استراتژی ، تقویت حضور نظامی در افغانستان از طریق اعزام نظامیان آمریکا و ناتو به این کشور جنگ زده خواهد بود.مساله دیگری که در این نشست مطرح می شود ، بررسی عملکرد اعضای ناتو درزمینه مشارکت در هزینه های این سازمان نظامی است. در این باره ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو به افزایش هزینه های دفاعی خود برای ناتو ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد که طبق برآوردها این افزایش بودجه در سال 1396 حدود 3 /4درصد خواهد بود. بدین ترتیب در سه سال اخیر میزان بودجه کشورهای اروپایی عضو و کانادا برای ناتو مجموعا ۴۶ میلیارد بوده است.

از نگاه استولتنبرگ، این افزایش هزینه ها نباید صرفا به منزله پاسخی به خواسته ترامپ برای افزایش مشارکت  اعضای ناتو در تامین بودجه این سازمان نظامی نگریسته شود ، بلکه در واقع گامی مهم در چارچوب افزایش امنیت کشورهای ناتو است.با این حال مقاومت برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو و عدم اقدام موثر در این زمینه نشان می دهدکه آنها چندان تمایلی به افزایش بودجه نظامی خود به دو درصد تولید ناخالص داخلی ندارند.

کما اینکه در سال 1395 فقط چهار کشوراروپایی عضو ناتو یعنی یونان، بریتانیا، لهستان واستونی ،این حد را رعایت کردند. مقامات ارشد ناتو مدعی هستند که موضعگیری سخت و جدی ترامپ درباره ایجاد اصلاحات در ناتو بویژه در زمینه تامین بودجه آن و نیزبحران اوکراین و افزایش تقابل ناتو با روسیه در شرق اروپا از دلایل اصلی روند افزایشی بودجه نظامی کشورهای عضو این پیمان  محسوب می شود.

 

کلیدواژه