کودتای 28 مرداد(اسد) در جمهوری اسلامی ایران
(last modified Thu, 18 Aug 2016 09:56:45 GMT )
اسد 28, 1395 14:26 Asia/Kabul

28 مرداد(اسد) 1332 یاد آور یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ سیاسی ایران در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

در این روز دولت وقت ایران با کودتا سرنگون شد و ضربه بزرگی به منافع سیاسی و اقتصادی ایران وارد آمد.

این کودتا در برهه حساس حرکت بزرگ ملی شدن صنعت نفت در ایران انجام شد که از دست خارجی ها را از این ثروت ملی کوتاه می کرد.

اسنادی که درباره این کودتا سال ها بعد از سوی سازمان جاسوسی آمریکا و انگلیس از طبقه بندی خارج شده نشان می دهد که سازمان سیا به طور مستقیم در این کودتا دست داشته است.

سرانجام، با حضور پررنگ مردم، انقلاب اسلامی تولد یافت و رویاهای امریکا که بر ویرانه های پس از کودتای 28 مرداد(اسد) بنا شده بود فرو ریخت و نقش برآب شد.

خصومت و دشمنی آمریکا با ایران پایان  اما نیافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در قالب اقدامات براندازانه چون تجاوز نظامی در ماجرای طبس، جاسوسی از طریق سفارتخانه و حمایت از رژیم صدام در جنگ تحمیلی ادامه پیدا کرد.

با این همه گام های بلندی که ملت ایران پس از پیروزی انقلاب برداشت ، محاسبات قدرت های بزرگ را برهم زد.

ملت ایران ، در تمام این سال ها با مقاومت مثال زدنی ، در برابر قدرت های زور گو، ایستاده و اثبات کرده است که ایران اسلامی از چنان ظرفیتی برخوردار است که می تواند تهدید ها و تحریم ها و مشکلات را به فرصت ها برای به دست آوردن موفقیت های بزرگ تبدیل کند.

شالوده و زیربنای این ایستادگی از همان دوران کودتای 28 مرداد(اسد) و جوشش انقلابی مردم ایران بنا نهاده شد و ملت ایران در پرتو روشنگری های انقلابی امام خمینی در جهت شناخت ماهیت دشمنان ملت ایران راه درست مبارزه را برگزید.

حرکت رو به جلوی ملت ایران بعد از وقایع کوتای 28 مرداد(اسد) و در ادامه آن در قیام تاریخی پانزده خرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن(دلو) 1357 حاصل وحدت و استقامت مردم درمقابل فشارهای امریکا و رژیم استبدادی شاه بود.

سرانجام، با حضور پررنگ مردم بود که انقلاب اسلامی تولد یافت و رویاهای امریکا که بر ویرانه های پس از کودتای 28 مرداد (اسد)بنا شده بود فرو ریخت و نقش برآب شد.

در تمامی سال های گذشته، ملت ایران بر مطالبات به حق خود تاکید کرده و اجازه نداده است دشمنان نظام جمهوری اسلامی، او را به تسلیم وادارند.

امروز ایران در شمار کشورهایی است که نه تنها استقلال سیاسی خود را به اثبات رسانده بلکه به قدرت های سلطه گر نشان داده که ملت ها با خودباوری و وحدت می توانند روی پای خود بایستند و در همه عرصه ها رشد کنند و به بالندگی برسند.

این پایداری و حرکت مداوم، سبب امید به آینده در میان ملت های خواهان استقلال و انگیزه برای آنان در جهت ایستادگی مقابل زور گویی قدرت های جهانی شده است.