سرطان 13, 1396 08:21 Asia/Kabul
  • دیدار رئیس جمهوری افغانستان از ترکمنستان

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در صدر هیاتی بلند پایه در سفری یک روزه عازم عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شد.

محمد اشرف غنی در این سفر با قربانقلی بردی محمد افGurbanguly Berdimuhamedow  رییس جمهوری  ترکمنستان دیدار و درباره گسترش روابط دو جانبه گفتگو خواهد کرد.در این دیدارهمچنین  توافقنامه‌های همکاری دوجانبه امضا خواهد شد.

دیدار رئیس جمهوری افغانستان و هیات همراه از ترکمنستان درچارچوب سیاست خارجی آن کشور برای توسعه همکاری های منطقه ای انجام می شود.

محمد اشرف غنی در سال 1394 هم در سفر به ترکمنستان،پنج موافقتنامه با رئیس جمهوری این کشور در بخش های مختلف سیاسی،اقتصادی،انرژی ،فرهنگی و آموزشی امضا کرد.

دراین دیدار روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان توافق کردند که حجم مبادلات دو کشور از یک میلیارد دلار به دو میلیارد دلار افرایش دهند.   

البته شاید بتوان گفت که مهمترین موضوع در مناسبات کابل و عشق آباد،خط انتقال گازترکمنستان به افغانستان،پاکستان و هند است که به خط گازی تاپی معروف شده است.

براساس این پروژه  قرار است سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز از راه افغانستان به پاکستان و هند انتقال پیدا کند.این خط لوله طبق پیش بینی اواخر سال روان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

افغانستان ضمن آنکه نیازهای گازی خود را از طریق خط لوله تاپی تامین می کند،سالانه حدود صد میلیون دلار از طریق ترانزیت گاز به پاکستان و هند بدست خواهد آورد.

 حضورسال گذشته رئیس جمهوری افغانستان در نشست  "حمل‌ و نقل پایدار جهانی" به میزبانی ترکمنستان درشهرعشق آباد نشان داد که همکاری با این کشور جز اولویت های محمد اشرف غنی است .به خصوص آنکه با افتتاح خط آهن دو کشور که شهرهای "آتامیرات" و "امام‌نظر" در ترکمنستان را به استان فاریاب افغانستان متصل کرده است،این کشور همانگونه که غنی وعده داده از وابستگی به پاکستان با راه های متنوع و جایگزین برای تسهیل در تجارت خارجی تا حدزیادی خارج خواهد شد.

دولت کابل تلاش دارد وابستگی خود را به مرزهای زمینی و دریایی پاکستان برای ورود و خروج کالا کاهش دهد وبنا به این ملاحظه راهبردی توسعه حمل نقل ریلی و زمینی با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان در دستور کارمقامات افغانستان قرار گرفته است.

خط آهن افغانستان و ترکمنستان حدود ششصد کیلومتر است که در حدود ۴۰۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند که بخشی از هزینه ساخت آن را بانک توسعه آسیایی تامین کرد. طبق برنامه و توافق دو کشور،این خط آهن یک سال پس از افتتاح، به استان های بلخ و قندوز و سپس به تاجیکستان ادامه پیدا میکند.

"ناتالیا عوض وا" کارشناس ارشد پژوهشگاه برنامه‌ریزی راهبردی وزارت توسعه و تجارت ترکمنستان می گوید: خط ‌آهن ترکمنستان،افغانستان وتاجیکستان جغرافیای حمل‌ونقل منطقه‌‏ای را متحول خواهد کرد.

اگرچه درحدود سه سال گذشته روابط افغانستان و ترکمنستان به گونه ای رشد یافته که عشق آباد به یکی از شرکای اصلی تجاری کابل تبدیل شده است،اما نگرانی های در مورد کشیده شدن دامنه نامنی از افغانستان به ترکمنستان در طول مرزهای مشترک وجود دارد.

البته کارشناسان می گویند،پیوندهای عمیق اقتصادی بین دو کشور می تواند بیش از پیش آنان را در مسیرهمکاری های امنیتی سوق دهد که لازمه پایداری و توسعه مناسبات متنوع انان خواهد بود.