درگیری بین جناح اصلی طالبان و شاخه انشعابی این گروه
(last modified 1396-04-17T12:59:38+00:00 )
سرطان 17, 1396 17:29 Asia/Kabul
  •  درگیری بین جناح اصلی طالبان و شاخه انشعابی این گروه

مقامات افغانستان از درگیری طالبان با شاخه انشعابی این گروه به ریاست ملا محمدرسول  در شهرستان جوند در شمال غرب این کشور خبر دادند.

مقامات محلی در ولایت بادغیس در شمال غرب افغانستان اعلام کردند در درگیری اعضای طالبان و افراد شاخه انشعابی ملا محمد رسول در شهرستان جوند این ولایت، تعدادی کشته و زخمی شدند.

ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس اعلام کرد که در این درگیری 7 نفر کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند. طالبان و شاخه انشعابی ملا محمد رسول  درگذشته نیز بارها در شهرستان خاک افغان استان زابل، شهرستان شیندند ولایت هرات و در برخی مناطق ولایت فراه با هم درگیر شد‌ه‌اند که این درگیری ها بیش از یکصد کشته و زخمی برجا گذاشت.

دو سال پیش و پس از مرگ ملا محمد عمر سرکرده پیشین طالبان افغانستان؛ برخی اعضای ارشد این گروه در مخالفت با انتخاب ملا اختر منصور در سمت جانشین ملا محمد عمر، از گروه طالبان جدا شدند.

شاخه انشعابی طالبان با حضور شماری از اعضای ارشد این گروه به ریاست ملا محمد رسول تشکیل شد.

انشعاب در گروه طالبان افغانستان همان گونه که پیش بینی می شد بر تحولات افغانستان مشتمل بر مسائل در درون گروه طالبان  و دو گانه  جنگ و صلح در این کشور تاثیر گذار بود.

ازهمان روزهای نخست انشعاب در گروه طالبان افغانستان،درگیری های خشونت بار بین اعضای جناح اصلی طالبان و  نیروهای شاخه انشعابی آغاز شد.

با گذشت بیش از دو سال از بروز انشقاق  و وگرایی در درون گروه طالبان افغانستان و شکل گیری جناحی دیگر در این گروه به ریاست ملا محمد رسول،این درگیری ها گسترش یافته و به مناطق شمالی، شرقی و مرکزی افغانستان هم تسری یافته است.

این مسئله نشان می دهد که پس از مرگ ملا محمد عمر،گروه طالبان با چند دستگی مواجه شده و جنگ قدرت در این گروه موجب بروز درگیری های مسلحانه بین جناح اصلی و شاخه انشعابی شده است.  این شرایط ضمن آنکه می تواند موجب بروز ضعف در گروه طالبان افغانستان بشود،بر مسئله جنگ و صلح در این کشور هم تاثیر داشته است.

به خصوص آنکه دولت  وحدت ملی افغانستان،تلاش های گسترده ای برای استقرار صلح در افغانستان دردستور کار قرار داده که انشعاب در گروه طالبان شرایط را برای مقامات کابل از نظر دست یابی به تفاهم با مخالفان مسلح برای انجام مذاکرات صلح و خاتمه جنگ پیچیده و دشوار کرده است.

درشرایط فعلی دولت افغانستان،علاوه بر آنکه با جناح اصلی گروه طالبان در روند صلح باید به تفاهم برای گفتگو برسد،نیاز دارد  که برای برقراری آرامش و ثبات دراین کشور با جناح انشعابی طالبان هم برای خاتمه جنگ به توافق برسد.

به همین دلیل است که انشعاب درگروه طالبان برروند صلح در افغانستان به لحاظ متقاعد کردن گروه های مسلح مخالف دولت برای مقامات کابل سخت شده است.

همچنین درگیری ها بین جناح اصلی طالبان وشاخه انشعابی موجب گسترش خشونت در افغانستان شده است که در مجموع بر ناامنی ها در این کشور افزوده است.

به نظر می رسد،درگیری ها و تشدید اختلافات بین جناح اصلی طالبان و شاخه انشعابی این گروه،موجب خواهد شد تا هر یک از آنان در قبال رویکرد مثبت احتمالی طرف مقابل به برنامه های دولت افغانستان برای صلح درچارچوب اصل رقابت و تضاد،موضعی منفی اتخاذ کنند.

کلیدواژه