سرطان 18, 1396 14:41 Asia/Kabul
  • عربستان بازنده اصلی در چرخه حمایت از تروریسم

گروه  های  تروریستی   در سال های اخیر با حمایت‎های مالی و نظامی امریکا و عربستان ، جنایات فراوانی را در کشورهای منطقه  از جمله عراق و سوریه و افغانستان مرتکب شده اند.

این تحرکات نشان داد که  حمایت ازگروه های تروریستی از جمله داعش  با اهدافی  بلند مدت بوده اما برغم این حمایت ها ،داعش هم در سوریه و هم در عراق در زادگاه خود در موصل شکست خورد و روبه نابودی کامل  است  . اما مسئله ای که اکنون ودر دوران  پسا داعش  مطرح است چگونگی و آینده  نقش عربستان بعنوان حامی اصلی  تروریسم  است . 

اظهارات  چندی قبل «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان  درمصاحبه با نشریه فارین افرز، تا حدودی ابعاد این نقش افریینی را اشکار کرد .

بن سلمان در مصاحبه اش نا امنی های منطقه را حاصل ایدئولوژی های بدون مرز، بی ثباتی و تروریسم رها شده در منطقه  دانست .وی با این اظهارات نشان داد که از نگاه عربستان داعش  وسیله ای برای  بی ثبات سازی منطقه با هدایت نا امنی ها به  درون مرزهای کشورهای منطقه بود که نمونه  اخیر ان  حوادث تروریستی هفتم ژوئن در تهران  بود . اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با  حمله موشکی به دیر الزور و نابود کردن یکی از کانون اصلی طراحی های اقدامات تروریستی داعش  این فتنه را در نطفه خفه کرد .

پروژه نا امن سازی  ایران با چراغ سبز آمریکا در سفر ترامپ به ریاض  کلید خورد .این جریان  همچنان نیز جاری است و عربستان در عین حمایت از تروریسم  سعی دارد ایران را بعنوان حامی تروریسم معرفی کند .در تازه ترین موضعگیری از این نوع ؛ احمد القطان سفیر عربستان در قاهره در گفتگویی با شبکه «اکسترا نیوز»ادعا کرد که  ایران در حادثه تروریستی رفح مصر دست دارد
عربستان با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و جلب توجه امریکا  به این روند سعی  دارد  روابط  آسیب خورده میان آمریکا و عربستان را ترمیم کند اما هزینه این کار را بسیار سنگین پرداخته است .عربستان  اکنون خود را نا خواسته با دو چالش مواجه کرده است .چالش نخست ایجاد تعهداتی بیسابقه در تامین منابع مالی جنگ و تروریسم در منطقه  و تضمین منافع مالی مورد نظر امریکا از مسیر خریدهای بیش از یکصد میلیارد دلاری  سلاح  و ایجاد بدهی های بزرگ مالی است .در حالیکه تنها تکیه گاه عربستان فروش نفت است که هیچ چشم انداز اطمینان بخشی برای ان متصور نیست . تا همین  جای کار نیز عربستان با کسری بودجه یکصدمیلیارد دلاری  مواجه است . اما چالش بزرگتر عربستان  تضعیف موقعیت سیاسی خود در سطح منطقه ای و بین المللی است که با  جنگ یمن کلید خورد .در حالیکه چشم انداز آینده برای عربستان تیره و هولناک است .  اقدامات عربستان در  نا امن سازی منطقه  برای رسیدن به اهداف جاهلانه  اکنون تهدیدی برای همه، حتی  خود عربستان است. 
پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در مقاله ای تحت عنوان «‌ عربستان سعودی در حال تضعیف خود و تقویت ایران است » نوشت :‌
"..دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا احتمالا محمد بن سلمان را که ماه ژوئن به سمت ولیعهد جدید عربستان سعودی منصوب و معرفی شد ،‌ به عنوان یک رهبر سیاسی در منطقه خاورمیانه ، ساخته و پرداخته در خیال و تصورات خود می بیند"

فارن پالیسی  می افزاید :

"..اگر سعودی ها به حمایت های ترامپ از سیاست های منطقه ای خود زیاده از حد دلگرم شده باشند باید گفت در محاسبات خود دستخوش اشتباه شده اند. قطع نظر از آنچه امریکا انجام می دهد ، بالا کشیدن بیش از اندازه فتیله خصومت ورزی با ایران و در عین حال تشدید فشارها بر یک کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر،  موجب تضعیف جایگاه و موقعیت عربستان سعودی خواهد شد . "