ادعای پاکستان در مورد وجود پایگاه های تروریست ها در افغانستان کاذب و تکراری است
(last modified 1396-04-18T10:31:50+00:00 )
سرطان 18, 1396 15:01 Asia/Kabul
  • ادعای پاکستان در مورد وجود پایگاه های تروریست ها در افغانستان کاذب و تکراری است

ادعای پاکستان در مورد وجود پایگاه های تروریست ها در مناطق مرزی داخل افغانستان ادعای کذبی است که بارها تکرار شده است

کارشناس سیاسی افغان تاکیدکرد: ادعای پاکستان در مورد وجود پایگاه های تروریست ها در مناطق مرزی داخل افغانستان ادعای کذبی است که بارها تکرار شده است.

محب الله شریف در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در خصوص ادعای سخنگوی وزارت خارجه پاکستان که گفته است پناهگاه‌های تروریستی شبکه حقانی و دیگر شبکه‌های تروریستی نه در پاکستان بلکه در مناطق مرزی افغانستان هستند و از آنجا عملیات‌های تروریستی‌شان را در افغانستان و پاکستان سازماندهی می کنند اظهار داشت: این ادعای پاکستانی ها حقیقت ندارد و مانند گذشته می خواهند با این ادعاها علیه افغانستان اقدام کنند.

وی افزود: پاکستان همواره در مورد افغانستان، مساله ناامنی ها و گروه های مسلح ادعاهای کاذبی دارد، این بار هم می خواهد چهره واقعی خود را پنهان کند و با این اظهارات اصل قضیه را کتمان کنند.

گفتنی است این ادعای مقام پاکستانی در حالی مطرح شده که هفته گذشته پس از سفر سناتورهای امریکایی به پاکستان و افغانستان دو کشور توافق کردند که علیه تروریزم در دو سوی خط دیورند عملیات همزمان و مشترکی را زیر نظر امریکا راه‌اندازی کنند.

به گفته آقای شریف زمانی که منافع امریکا در منطقه به خطر می افتد مقامات امریکایی کسانی را که این منافع را تهدید می کنند تحت فشار قرار می دهد و پاکستان توان تحمل این فشارها از بابت متهم بودن به حمایت از تروریست ها را ندارد از اینرو با طرح ادعا علیه افغانستان قصد فرار از فشارها را دارد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: وقتی هم که این فشارها کاهش می یابد پاکستانی ها بار دیگر شیطنت های خود را در منطقه ادامه می دهند. با این حال اکنون امریکا می خواهد از هر نوع روابطی که با پاکستان دارد به نفع خود استفاده کند و دولت ترامپ در نظر ندارد به پاکستانی ها اجازه دهد آنگونه که بازی دوگانه ای را با دولت های بوش و اوباما انجام دادند با این دولت هم انجام دهند.

شریف بیان داشت: این احتمال وجود دارد که امریکایی ها برخی خواسته های مشخص از پاکستان داشته باشند و پاکستان هم مجبور خواهد بود در قبال کمک هایی که از امریکا دریافت می کند و یا به خاطر متحد ماندن با آن کشور برخی از خواسته های امریکایی ها را عملی کند.

وی اضافه کرد: پاکستانی ها در برخی قضایا با امریکایی ها هماهنگ هستند اما در برخی مسایل آن ها را فریب می دهند و اهداف خود را دنبال می کنند. امریکایی ها هم از برخی اقدامات پاکستانی ها آگاهی دارند و از برخی دیگر آگاه نیستندو اینگونه نیست که تمام حرکات آنان زیر نظر امریکایی ها صورت بگیرد.

 

کلیدواژه