اسرائیل؛ برنده تنش درون عربی
(last modified Thu, 13 Jul 2017 12:04:01 GMT )
سرطان 22, 1396 16:34 Asia/Kabul
  • اسرائیل؛ برنده تنش درون عربی

اسرائیل از تنش میان کشورهای عربی برای دستیابی به اهداف خود بهره می گیرد.

«یسرائیل کاتس»، وزیر اطلاعات و ارتباطات رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد «اسرائیل اکنون آماده پیشبرد برنامه‌هایی برای توسعه خط ریلی موجود به مرز اردن و کرانه باختری رود اردن است و این شبکه ریلی با عبور از اردن و عربستان به خلیج فارس می‌رسد.»

اسرائیل از آنچه در منطقه خاورمیانه می گذرد، رضایت دارد زیرا بیش از هر زمان دیگری منافع این رژیم در اثر الگوها و سیاست های حکام عرب تامین می شود. می توان گفت؛ مهمترین راهبرد اسرائیل در خاورمیانه، «تداوم منازعه» میان کشورهای اسلامی است. اسرائیل در محیط پرتنش با خیالی آسوده تر هم سیاست های خود را پیش می برد و هم اینکه با جانبداری از یک طرف منازعه، روابط خود را بهبود می بخشد. در همین راستا، در حالی که اعتراض های عربی برای اسرائیل یک «تهدید» بود، مدیریت این اعتراضها توسط آمریکا و تبدیل آن به جنگ تروریستی در درون کشورهای عربی سبب شد «تهدید» برای اسرائیل به «فرصت» تبدیل شود.

از این جهت فرصت است که اسرائیل بدون اینکه شاهد مخالفت و اعتراض کشورهای عربی باشد به جنایت های خود علیه فلسطینی ها ادامه می دهد. در همین راستا، «ناجح بکیرات»، رئیس مرکز نسخه‌های خطی مسجد الاقصی گفت که رژیم صهیونیستی 15 میلیون دلار برای یهودی‌سازی قدس اختصاص داده است.

در واقع؛ آنچه سبب می شود که اسرائیل به یهودسازی قدس با سرعت ادامه دهد، تغییر ماهیت روابط این رژیم با کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی از خصومت به دوستی تقریباً علنی است.

اکنون اسرائیل تداوم تنش میان قطر و کشورهای عربی به رهبری آمریکا را نیز سازگار با منافع خود می داند. زیرا قطر به عنوان یک کشور عربی روابط حسنه ای با حماس، اخوان المسلمین و جمهوری اسلامی ایران به عنوان سه دشمن اسرائیل دارد. اعمال فشار کشورهای عربی به قطر برای قطع روابط با حماس و ایران و اخراج اعضای اخوان موضوعی است که منافع اسرائیل را تامین می کند.

در همین راستا، «بن کاسپیت» در تحلیلی با عنوان «شکاف قطر-سعودی می تواند به نفع اسرائیل باشد» که توسط المانیتور منتشر شد، نوشت: «مقامات اسرائیلی از از تشدید تنش قطر- سعودی استقبال می کنند زیرا این موضوع می تواند سبب تقویت روابط اسرائیل و عربستان سعودی شود.» 
علاوه بر اهداف سیاسی و امنیتی، اهداف اقتصادی اسرائیل نیز از تداوم منازعه درون عربی تامین می شود زیرا نزدیکی سیاسی اسرائیل با کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی سبب می شود که این رژیم طرح های اقتصادی خود را نیز پیگیری کند. در همین راستا، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که «اسرائیل در تلاش است تا با متقاعد کردن عربستان سعودی پروازهای ویژه زائرین حج را به مقصد مکه به این کشور بفرستد.»

در عین حال، عربستان به شرکت‌های اسرائیلی اجاره تجارت در خلیج فارس را داده است؛ همچنان که هواپیماهای «خط هوایی اِل اَل» اسرائیل می‌توانند از فضای هوایی عربستان سعودی استفاده کنند. پیش از این نیز وزیر گردشگری اسرائیل از تقویت توریسم درمانی به عنوان راهی برای گسترش روابط با کشورهای عربی نام برده بود. 

نتیجه اینکه؛ بی تدبیری سیاسی نزد حکام برخی کشورهای عربی به خصوص حکام عربستان که منجر به جنگ علیه یمن، تنش با جمهوری اسلامی ایران و تنش درون عربی شده است، سبب شد اسرائیل برنده این منازعات باشد. 

کلیدواژه