چهار پیام تداوم تنش درون عربی
(last modified Sat, 15 Jul 2017 05:17:08 GMT )
سرطان 24, 1396 09:47 Asia/Kabul
  • چهار پیام تداوم تنش درون عربی

سفر 4 روزه «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا به خلیج فارس بدون اینکه تاثیری بر کاهش تنش درون عربی داشته باشد، پایان یافت.

تداوم تنش درون عربی پیام های مهمی را منتقل می کند. 

نخستین پیام این است که قطر بر استقلال خود و مقاومت در مقابل فشارهای تحمیل شده از طرف چهار کشور تحریم کننده تاکید دارد که البته این راهبرد قطر به منزله شکست سیاست تحریم چهار کشور به خصوص عربستان سعودی است. در همین راستا، شیخ «محمدبن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر روز گذشته 13 جولای در دیدار با شیخ «محمد عبدالله المبارک الصباح»، وزیر مشاور در امور نخست وزیری کویت و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در دوحه تاکید کرد که «موضع ثابت دولت قطر استقبال از گفت و گوی سازنده برای حل هرگونه اختلافی میان کشورها و احترام به حاکمیت قطر است.»

دومین پیام تداوم تنش، نزدیک شدن شورای همکاری خلیج فارس به فروپاشی است. شورای همکاری خلیج فارس آشکارا به دو قطب متضاد تبدیل شد که عربستان، امارات و بحرین در یک قطب و قطر، عمان و کویت نیز در قطب دیگر قرار گرفتند. در همین راستا، روزنامه القدس العربی روز گذشته 23 سرطان در گزارشی با اشاره به سیاست های کویت و عمان نوشت: «کویت عضویت در ائتلاف عربستان، امارات و بحرین ضد قطر و دنبال روی از ریاض یا ابوظبی را نپذیرفته است. عمان نیز نه تنها حاضر به پیوستن به ائتلاف محور سعودی نشده بلکه یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به تهران سفر کرد و خواستار گسترش روابط با ایران شده است.»

سومین پیام تداوم تنش این است که ترکیه و اسرائیل از این تنش استقبال می کنند و آنرا به منزله یک فرصت باد آورده می دانند. پایگاه اینترنتی مساوات جمهوری آذربایجان با انتشار مقاله ای تحلیلی در این خصوص نوشت: «با ادامه بحران سیاسی علیه قطر، ارتش ترکیه گروهی از نظامیان خود را برای برگزاری رزمایش مشترک با قطر به این کشور اعزام کرد. روز چهارشنبه (12 جولای) با ورود گروهی 45 نفری از نظامیان ترکیه به قطر تعداد نیروهای آنکارا در این کشور برای شرکت در رزمایش به بیش از 150 نفر رسیده است. قرار است رزمایش مشترک قطر و ترکیه روز 25 سرطان آغاز و روز 28 سرطان نیز خاتمه یابد.» 

اسرائیل نیز به این تنش به دید فرصتی برای تقویت روابط با عربستان می نگرد. در همین راستا، «ایوب قرا»، وزیر راه و ترابری اسرائیل تلاش می کند دولت سعودی را برای برقراری پروازهای مستقیم از فرودگاه «بن گوریون» به عربستان برای آنچه که انتقال حجاج فلسطینی ساکن سرزمین های اشغالی عنوان می کند؛ متقاعد کند. 

چهارمین پیام تداوم تنش نیز این است که دولت آمریکا هنوز تمایلی برای کاسته شدن از این تنش ندارد زیرا در حالی که کمتر کسی تردید دارد که برکناری بن نایف و ولیعهدی محمد بن سلمان با حمایت آمریکا انجام شد، ناکامی تیلرسون برای مدیریت تنش درون عربی می تواند به منزله این باشد که منافع کوتاه مدت آمریکا در تداوم این تنش است. «علی مراد»، محقق سیاسی در گفتگویی که با شبکه خبری المیادین لبنان داشته نیز بر این باور است که تداوم این تنش منافع آمریکا را تامین خواهد کرد. «علی مراد» در این گفتگو عنوان کرد که «آمریکایی ها از ابتدا تلاش داشتند روی بحران قطر و عربستان برای به دست آوردن دستاورد اساسی که آن را هر چند در درازمدت به دست خواهند آورد سرمایه گذاری کنند و این دستاورد بیشتر اقتصادی است تا سیاسی. آمریکایی ها معتقدند این بحران فرصتی است تا قطر را مجبور به افزایش سرمایه گذاری در داخل خاک آمریکا کنند.»