سرطان 25, 1396 17:26 Asia/Kabul

دولتمردان پاکستانی می خواهند طالبان را بزرگنمایی و وانمود کنند که این گروه می تواند سال ها جنگ را در افغانستان دوام دهد

کارشناس سیاسی افغان گفت: دولتمردان پاکستانی می خواهند طالبان را بزرگنمایی و وانمود کنند که این گروه می تواند سال ها جنگ را در افغانستان دوام دهد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان مبنی بر اینکه طالبان توانایی جنگ طولانی را دارند اظهار داشت: پاکستان از یکسو می خواهد فشارهای بین المللی بر خود را کاهش دهد و از سوی دیگر منافع و اهداف خود را در افغانستان و منطقه دنبال کند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به تغییرات و تحولاتی که در عرصه سیاست های جهانی پیش آمده پاکستان تلاش می کند که با یک رویکرد جدید با مساله افغانستان و نیز گروه های تروریستی از جمله طالبان برخورد کند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: موضوع قطر از مسایل عمده ای است که روی سیاست های پاکستان تاثیر خود را گذاشته و همچنین شکست داعش در عراق و رو به شکست بودن این گروه در سوریه می تواند تحولات جدیدی را در وضعیت منطقه ایجاد کند، پاکستان هم می خواهد که در این تحولات نقش خود را داشته باشد.

به گفته امینی از طرف دیگر راهبرد امنیتی جدید امریکا در مورد افغانستان که پاکستان هم در قضیه شامل است برای پاکستانی ها مایه نگرانی است. حضور پاکستان در راهبرد جدید امریکا ممکن است سبب شود که امریکا فشارهای بیشتری بر پاکستان وارد کند، فشارهایی که ممکن است هم جنبه اقتصادی داشته باشد و هم جنبه نظامی و سیاسی.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: به همین دلیل پاکستان تلاش می کند که نام خود را از دایره کشورهایی که حامی تروریزم به حساب می آیند خارج و اینگونه وانمود کند که طرفدار صلح و ثبات است از اینرو برخی از مقامات دیگر پاکستانی اخیراً از حکومت افغانستان خواسته اند که با طالبان وارد گفت و گو و مذاکره شوند در حالیکه از سوی دیگر مقامات پاکستانی می خواهند به نوعی طالبان را بزرگنمایی کنند و بگویند که این گروه نیرویی قوی است که اگر دولت افغانستان با آن وارد گفت و گو نشود، طالبان می توانند سال ها جنگ را دوام دهند.

وی بیان داشت که به نظر می رسد فشارهای بین المللی بر پاکستان مقامات آن کشور را وادار کرده به فکر راهکارهایی برای گفت و گوی دولت افغانستان با طالبان بیفتند و در حقیقت می خواهند که این گفت و گو بین مقامات افغان و مقامات پاکستانی صورت بگیرد تا وانمود کند که اسلام آباد همواره طرفدار صلح است.

امینی با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که گفته ما از پاکستان صلح نمی خواهیم بلکه با پاکستان صلح می خواهیم گفت: چندی پیش هم مقامات پاکستانی خواهان مذاکره شده بودند تا با حکومت افغانستان روی مساله طالبان و صلح مذاکره کنند، در نشست های چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا هم که از گذشته ها جریان داشت بنا بر این بود که این نشست با وساطت چین دوباره راه اندازی شود که افغانستان هم این موضوع را پذیرفت.

وی اضافه کرد: اما حکومت افغانستان بر اساس تجربیات چندین ساله که از مساله مذاکره با پاکستان دارد و شناختی که از سیاست های آن کشور و نزدیکی آن و بویژه آی. اس. آی با طالبان دارد هیچ گاه انتظار گفت و گو و مذاکره صادقانه پاکستان را ندارد، پاکستانی ها تلاش می کنند که از شرایط پیش آمده به نفع خود استفاده و با طرح مسایل مربوط به صلح مقاصد سیاسی خود را دنبال کنند.

 

کلیدواژه