سرطان 26, 1396 08:40 Asia/Kabul
  •  هشدار معاون مجلس نمایندگان افغانستان به دولت این کشور

معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان که در صدر هیات ۶۰ نفره از اعضای این نهاد به جنوب افغانستان رفته است، هشدار داد که اگر اقدامات فراقانونی دولت ادامه یابد مردم این کشور کودتای سفید راه می‌اندازند.

همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان با اعلام این مسئله که هدف از سفر به جنوب این کشور از جمله  قندهار،تقدیر از نیروهای امنیتی افغان است، گفت ، اقدامات نمایشی "محمد اشرف غنی "رئیس‌جمهوری افغانستان  به  ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی آسیب زده است.

همایون افزود، پروژه‌های رئیس‌جمهوری افغانستان تنها روی کاغذ وجود دارند در حالی که تاکنون 13 درصد بودجه دولت به مصرف نرسیده است.

معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان در ادامه گفت ، رئیس‌جمهوری این کشور و حلقه اطراف وی به اختلافات قومی در افغانستان دامن می‌زنند.

دیدار شصت نفر از نمایندگان مجلس افغانستان از جنوب این کشور به ریاست معاون اول این نهاد در حالی است که این سفر مورد انتقاد جدی شماری از اعضای مجلس نمایندگان قرار گرفته است.

منتقدان، معاون مجلس نمایندگان و دیگر اعضای این نهاد را به سوء استفاده از قدرت متهم کرده اند.

سخنان معاون  اول مجلس نمایندگان افغانستان درانتقاد ازمحمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور یکی از بی سابقه ترین انتقاداتی است که ازسوی پارلمان افغانستان در حدود سه سال گذشته درباره غنی مطرح شده است.

این هیات شصت نفره در حالی به ریاست معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان برای تقدیر ازنیروهای امنیتی درجنوب این کشور به دیدارآنان رفته که شماری از فرماندهان نیروهای مسلح به خصوص دراستان های درگیر با گروه طالبان و داعش از بی توجهی دولت افغانستان در خصوص پشتیباتی لازم و ارسال به موقع تجهیزات برای نیروهای امنیتی  در مواجهه با تروریست ها بشدت از دولت کابل انتقاد دارند.

شاید به همین دلیل است که برخی نمایندگان مجلس افغانستان،دیداراین هیات را سیاسی ارزیابی کرده اند.

معاون مجلس نمایندگان افغانستان در اظهارات انتقادی از رئیس جمهوری این کشور، به دومسئله مهم اشاره کرده است که می تواندچالشی برای دولت وحدت ملی این کشور باشد.

به خصوص آنکه بخشی از سخنان همایون درباره روی کاغذ ماندن طرح های توسعه ای رئیس جمهوری افغانستان را مصرف نشدن بودجه های وزارتخانه ها تایید می کند.

طبق آنچه معاون مجلس نمایندگان افغانستان به نقل از آمارهای منتشر شده اعلام کرده است،با گذشت چندماه از سال تنها سیزده درصد بودجه وزارتخانه ها مصرف شده است  که این مسئله نشان می دهد که بخش عمده ای از طرح های دولت در بخش های مختلف به مرحله اجرایی نرسیده است.

البته اشرف غنی هم منتقد عملکرد ضعیف وزارتخانه ها در مصرف بودجه است.وی سال گذشته در جلسه مشترک با مجلس نمایندگانی افزود گفته بود،در حالی که 15 درصد مردم افغانستان  گرسنه می‌خوابند و 37 تا 65 درصد مردم نیز مصونیت غذایی ندارند،مصرف نکردن بودجه بی‌کفایتی است.

با توجه به چنین موضعی ، نمایندگان منتقد انتظار دارند تا رئیس جمهوری افغانستان،وزیرانی که به تعبیر وی به دلیل عدم مصرف بودجه بی کفایت هستند را برکنار کند و افراد لایق و کارآمد را بجای آنان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

مسئله مهم دیگر در سخنان معاون پارلمان افغانستان دامن زدن اطرافیان رئیس جمهوری افغانستان است که برخی محافل سیاسی و رسانه ای در این کشور ،اختلافات بین رئیس جمهوری با معاون اول وی و رئیس اجرایی کابینه را نتیجه چنین مسئله ای می دانند.

 وجود مجموعه ای از این موارد،سبب شده تا معاون مجلس نمایندگان افغانستان درباره کودتای سفید مردم این کشور در ابراز نارضایتی از اوضاع افغانستان هشداردهد.

کلیدواژه