سیاست های بن سلمان همسو با منافع اسرائیل؛ یکه تازی تل آویو
(last modified 1396-04-26T10:26:08+00:00 )
سرطان 26, 1396 14:56 Asia/Kabul
  • سیاست های بن سلمان همسو با منافع اسرائیل؛ یکه تازی تل آویو

در حالی که در تازه ترین تغییر، تنش درون عربی به دستور کار «اعلی» در خاورمیانه تبدیل شد، اسرائیل از این موقعیت به عنوان یک فرصت بهره گرفته و اهداف امنیتی و سیاسی خود به خصوص یهودی سازی بیت المقدس را بدون دغدغه پیش می برد.

به طور کلی می توان مسایل سیاسی در سطوح مختلف داخلی، سیاسی و جهانی را به دو دسته «اعلی» و «ادنی» تقسیم کرد. دستور کار «اعلی» دستور کاری است که به اولویت نخست نشست ها و تلاش های دیپلماتیک تبدیل می شود و دستور کار «ادنی» به عنوان موضوعی کمتر مهم مورد توجه قرار می گیرد. در منطقه خاورمیانه طی شش سال گذشته موضوعاتی نظیر مسئله هسته ای جمهوری اسلامی ایران، بحران های سوریه، عراق، یمن و به طور کلی موضوع تروریسم از مهمترین دستورکارهای «اعلی» محسوب می شدند. اکنون در خاورمیانه مهمترین موضوع که می تواند دستور کار «اعلی» باشد، تنش درون عربی است. یکی از نشانه های «اعلی» بودن این موضوع نیز این است که «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا سفری چهار روره به خلیج فارس انجام می دهد و طی این چهار روز دو بار به کویت، دو بار به قطر و یک بار به عربستان سفر و با مقامات ارشد این کشورها دیدار و گفتگو می کند.

اگرچه رفتارها، سیاست ها و جنایت های اسرائیل طی سال های اخیر به دلیل برجسته شدن مسایل جهان عرب کمتر به عنوان یک دستور «اعلی» قرار گرفت، اما، تنش درون عربی بیش از هر زمان دیگری سبب «ادنی» قرار گرفتن سیاست ها و جنایت های اسرائیل در خاورمیانه شده است. از یک سو؛ اسرائیل تلاش می کند از این تنش برای بهبود روابط با عربستان سعودی بهره گیرد و از سوی دیگر، اسرائیل سیاستهای خود درباره موضوع فلسطین را نیز پیگیری می کند. در همین راستا، کمیته وزارتی در امور قانون گذاری کابینه اسرائیل روز گذشته 25 سرطان لایحه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن امکان تقسیم بیت المقدس در هر مذاکره صلحی در آینده با فلسطینیان غیر ممکن می شود. بر اساس این لایحه که با اتفاق آرا به تصویب اعضای این کمیته رسید، از این پس تقسیم بیت المقدس امکان پذیر نخواهد بود، مگر اینکه 80 درصد از نمایندگان مجلس بار دیگر بر منع ممنوعیت آن رای دهند. به عبارت دیگر، این لایحه در راستای ادعای مالکیت یهود بر بیت المقدس مورد تصویب قرار گرفت. کمیته وزارت در امور قانون گذاری کابینه اسرائیل پیش از این نیز با تقسیم بیت المقدس مخالفت کرده بود و بر یهودی سازی کامل بیت المقدس تاکید داشت.  

موضوع دیگر این است که در حالی که سیاست تهاجمی و اولتیماتومی محمد بن سلمان سبب بروز تنش درون عربی شد، اسرائیل از امروز 26 سرطان دو مانور نظامی را در شهر «عسقلان» و منطقه موسوم به «غلاف غزه» آغاز کرد که مانور غلاف غزه یک روزه و مانور غسلان سه روزه خواهد بود. به گفته سخنگوی نظامی اسرائیل؛ این مانورها در چارچوب طرح سالانه مانورهای نظامی و برای حفظ آمادگی های رزمی انجام خواهد شد.

نتیجه اینکه؛ بهره برداری آشکار اسرائیل از فرصتی که تنش درون عربی برای آن ایجاد کرد، ثابت می کند که تعامل میان هیئت حاکمه سعودی و کابینه اسرائیل صرفاً یک ایده و نظر نیست بلکه واقعیتی غیرقابل انکار است. بن سلمان برای رسیدن به کرسی پادشاهی به حمایت اسرائیل برای جلب نظر غرب به خصوص آمریکا نیازمند است.