تاکید ظریف در نشست "اکوسوک" :فقر همچنان بزرگ ترین چالش دوران حاضر
(last modified 1396-04-28T11:09:48+00:00 )
سرطان 28, 1396 15:39 Asia/Kabul
  •  تاکید ظریف در نشست

منطقه آسیای غربی کماکان گرفتار جنگ های تمام عیار و درگیری های داخلی است که میلیون ها انسان را به کام فقر مطلق می کشاند.

محمدجواد ظریف   وزیر امور خارجه ایران  بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد "اکوسوک"  که با محوریت «توسعه پایدار» در نیویورک  برگزارشد ، با تاکید براین موضوع افزود :

"..تاکنون مسیری طولانی در مبارزه با فقر طی شده است ، مع الوصف فقر همچنان بزرگ ترین چالش دوران حاضر، تهدیدی واقعی در پیش روی بشریت و مانعی عظیم در مقابل توسعه پایدار جوامع است."
سخنان  وزیر امور خارجه ایران در اجلاس "اکوسوک"  حاکی از اهمیت و ضرورت توجه به عوامل اصلی فقر و موانع موجود بر سر راه توسعه پایدار است .  

بی تردید دستیابی به توسعه  پایدارعاملی حیاتی برای همه ملت هایی است که از تقسیم جهان به دو بخش  فقیر و غنی  رنج می برند .

یافته های جدید بانک جهانی حاکی از آن است که 9.1 درصد جمعیت حدود 8 میلیارد نفری جهان در سال 2016 فقیر بودند، موسسه آکسفام 3.6 میلیارد نفر از این جمعیت را درشرایط فقراعلام کرد.البته این مراکز بین الملی شرایط فقیران را در دو نقطه از جهان یکسان نمی دانند.بر اساس شاخص های  بانک جهانی، افرادی که در روز کمتراز 1.90 دلار درآمد دارند، فقیر محسوب می شوند، اما همه فقرا در سراسر جهان با این درآمد نیز شرایط یکسانی ندارند و با توجه به شرایط اقتصادی –اجتماعی کشورها ،برخی از فقیران در اوضاع به مراتب اسفبارتر اقتصادی به سرمی برند.

نگاهی به اهداف توسعه توسعه پس از 2015 " Post-2015 Development Agenda" نشان می‌دهد که در این زمینه چند  هدف مهم و استراتژیک  تعریف شده است که عبارتند از :

"... ریشه‌کنی فقر در همه اشکال آن ؛ پایان بخشیدن به گرسنگی ؛ ترویج رفاه برای همه افراد و تضمین کیفیت آموزش برابر و فراگیر وترویج  فرصت‌های آموزش برای همه؛"

از این دیدگاه  در سخنان وزیر امورخارجه ایران این موضوع با نگاهی جامع بیان گردیده که بدون تردید  توجه و اهتمام به ان می تواند کلید حل بسیاری از این مشکلات  کنونی در زمینه  فقر و توسعه پایدار باشد . ظریف در بیان ریشه های فقر و عقب ماندگی به  جنگ، درگیری و سیاست های مداخله جویانه قدرت های خارجی اشاره دارد که کشورهای منطقه  را نه تنها از ثروت و منابع طبیعی شان، بلکه از نعمت کرامت و آزادی محروم ساخته است.

ظریف  در این زمینه با اشاره وضعیت در سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و یمن  که از تلخ ترین نمونه های فاجعه آمیز برای حیات بشری است افزود ؛تروریست های افراطی با سوء استفاده از ناامیدی مفرط کنونی، و با ایدئولوژی تکفیری خود و حمایت کنشگران منطقه ای و جهانی، منطقه و لاجرم جهان را با جنایات غیرقابل وصف آلوده اند.
 از دید گاه ظریف،  چالش های مشترک در خصوص توسعه، در عین حال توأم با فرصت هایی برای همکاری است اما این همکاری  با موانعی مواجه است . باید گفت که حرکت به سمت یک مسیر پایدار توسعه ، تنها به مدیریت بهتر اقتصاد و محیط زیست خلاصه نمیشود، بلکه داشتن شرایط مطلوب اقتصاد ی -اجتماعی  و سیاسی برای تضمین پایداری فعالیت های کوتاه مدت و بلند مدت لازم است.

بنابراین  تا زمانی که اقتصاد قدرتهای بزرگ  مسئله فقرزدایی و احیاء دوباره فرصت های شغلی را نادیده بگیرد، نمیتوان به پایداری  توسعه اقتصادی برای همه امیدوار بود. زیرا وجود فقر و نابرابری در جوامع بشری پدیده طبیعی نیست، بلکه محصول نوع روابط  اقتصادی و سیاسی  تحمیل شده بر نظام بین الملل  است که سبب توزیع نابرابر منابع و امکانات می شود.