توافق برای تکمیل کابینه در افغانستان
(last modified 1396-04-31T06:00:05+00:00 )
سرطان 31, 1396 10:30 Asia/Kabul
  • توافق برای تکمیل کابینه در افغانستان

معاون سخنگوی رییس اجرایی دولت وحت ملی افغانستان از توافق سران دولت برای تکمیل کابینه خبر داد و تاکید کرد افراد مورد نظر برای وزارت‌خانه‌های بدون وزیر به زودی به مجلس ملی این کشور معرفی میشوند .

به گفته «امید میثم»  پس از پایان تعطیلات مجلس ملی ،دولت وحدت ملی نامزدهای مورد نظر را برای کسب رای اعتماد معرفی خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از  ده  وزارتخانه افغانستان  فاقد وزیر است وبا سرپرست‌ اداره می‌شود.این در حالی است که مجلس ملی افغانستان بارها در این مورد به دولت وحدت ملی افغانستان هشدار داده و خواهان تکمیل سریع کابینه شده است.

تکمیل نشدن کابینه وحدت ملی افغانستان ناشی از دو دلیل عمده است .

اول انکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در مورد انتخاب فرد مورد نظر برای تصدی برخی وزارت خانه ها اختلاف دارند . این در حالی است که دولت وحدت ملی افغانستان در  سال 1393 تشکیل شد و مردم این کشور انتظار داشتند این تحول تاریخی منجر به حل مشکلات افغانستان با همکاری و همدلی همه اقوام و مذاهب شود.اما برایند عملکرد دولت وحدت ملی افغانستان نه تنها مورد انتقاد احزاب و نمایندگان مجلس ملی این کشور قرار دارد بلکه اخیرا موجب برگزاری اعتراضهای مردمی بخصوص از ناحیه زنان در مناطق مختلف افغانستان شده است و سران دولت را به نادیده گرفتن شعارهای انتخاباتیشان متهم می کنند

حسنیه صافى، رییس شبکه زنان افغانستان در این باره می گوید:

"با وجودی که رییس‎جمهور و رییس شورای اجرایی  در جریان کارزارهای انتخاباتی شعارهای حمایت از زنان سر می‌دادند، اما نقش زنان در کابینه بسیار کم‎رنگ است. اگر نامزد وزیر زن معرفی نشود و یا از سوی مجلس رأی اعتماد نگیرند نقش زنان در حکومت صفر خواهد بود و زنان در این صورت در انتخابات آینده پارلمانی رأى نخواهند داد."

دومین دلیل ناقص ماندن کابینه وحدت ملی افغانستان ،استیضاح 17 تن از وزرای کابینه از سوی مجلس ملی افغانستان و برکناری تعدادی از انها است که باعث شد  کابینه نیم بند  وحدت ملی افغانستان بیش از پیش ناقص شود.این در حالی است که برای تعیین هریک از وزرا هفته ها رایزنی صورت گرفته بود.مردم افغانستان  انتظار دارند سران دولت این کشور با درک شرایط و نیاز افغانستان به همکاری و وحدت از فرصت پیش امده نهایت استفاده  را ببرند.

عتیق‎الله نصرت، از اعضای هیأت رئیسه اتاق تجارت و صنایع افغانستان:

" وضعیت فعلی افغانستان از تکمیل نبودن کابینه متأثر است. این وضعیت  بر وضعیت بازار کار، تجارت و صنایع اثر می گذارد،  مردم کماکان در حالت بی‎اعتمادی کامل به اوضاع به سر می‎برند."

علاوه براین افغانستان به شدت با مشکلات امنیتی روبرو است و ادامه اختلافات سران دولت وحدت ملی این کشور بر عملکرد ارتش و سازمانهای امنیتی افغانستان تاثیر منفی گذاشته است .بسیاری ،عملکرد ضعیف و شکستهای اخیر ارتش و پلیس ملی افغانستان را ناشی از ادامه اختلافات در دولت می دانند.تشکیل ائتلافهای مخالفان انهم در خارج از کشور که عمدتا در دولت نیز مشارکت دارند بدون تردید خبر خوشایندی برای جامعه افغانستان نیست. به گونه ای که مخالفان ،محمد اشرف غنی را به انحصارگرایی در قدرت و تلاش برای پشتونگرایی متهم می کنند.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی:

" آنچه را که رهبران حکومت وحدت ملی در پیکارهای انتخاباتی و پس از آن در مراسم سوگند به مردم وعده سپرده بودند به آن عمل نکرده‌اند.اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد؛ دچار بحران خواهیم شد که مهار این بحران دشوار خواهد بود".

در هر حال ، گذار از مرحله منطقه گرایی و قوم گرایی در افغانستان و ایجاد اجماع ملی برای برون رفت این کشور  از مشکلات فعلی ،نیازمند همکاری و نگاه ملی سران حکومت به مسایل و مشکلات است .افغانستان در دهه های اخیر مشکلات فراوانی را پشت سرگذاشته و مردم این کشور از جنگ و اوارگی و سرگردانی و بلاتکلیفی فرزندان خود خسته شده اند و این واقعیت جامعه افغانستان است .

از اینرو  مردم این کشور انتظار دارند سران دولت وحدت ملی با درک شرایط  و کنارگذاشتن اختلافات در جهت تفاهم و حل مشکلات انان به طور جدی تلاش کنند .بدون شک ،کابینه منسجم و کامل، نماد وحدت ملی است و محمد اشرف غنی و عبدا... عبدا... برای تنشکیل ان با مسئولیت سنگینی روبرو هستند  

کلیدواژه