سرطان 31, 1396 11:36 Asia/Kabul
  •  هشتمین کمیسیون مشترک برجام ؛ فراز و فرود در تعهدات امریکا

هشتمین کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برگزار شد .این نشست نیز مانند  نشست پیشین با تاکید  بر لزوم اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها  به پایان رسید .

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که همه طرف ها از پایبندی ایران به برجام و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی قدردانی کردند تصریح کرد، اعضای کمیسیون مشترک برجام بر خود داری از هرگونه اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را خدشه دار می کند تاکید کردند.اکنون دوسال از توافق برجام و حدود یکسال و نیم از اجرایی شدن این توافق می گذرد .در این مدت  اجرای برجام با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده و کمیسیون مشترک برجام نیز در وین بطور مرتب تشکیل جلسه داده و براجرای آن نظارت کرده است.برخی گزارش ها موید این نکته است که امریکا از ابتدای اجرای  برجام تا کنون بیش ازسی اقدام ، ضد این توافق نامه بین المللی داشته است .تازه ترین اقدام در نقض برجام ، 25 جوزای سال روان اتفاق  افتاد . سنای امریکا  در اقدامی  که حاکی از  نقض  مجدد برجام  است   طرح جامع تحریم‌ها ضد ایران را تحت عنوان  «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 1396»، تصویب کرد؛ این طرح شامل تحریم‌های موشکی، تحریم‌های مرتبط با تروریسم و اجرای تحریم تسلیحاتی است.

این تحریم‌ها در حالی پیوسته درحال بازتولید هستند که آمریکا متعهد است برجام را با حُسن‌نیت و در فضای سازنده اجرا و از هرگونه اقدامی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت الشعاع خود قرار دهد، خودداری کند.

پرسشی که همچنان باقی ست این که امریکا تا کجا به این روند ادامه خواهد داد و آیا مکانیزم هایی برای  مقابله با این عهد شکنی ها وجود دارد .

"سید عباس عراقچی" معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران  ورئیس ایرانی ستاد اجرایی برجام ،یکسال پیش درنخستین سالگرد اجرای برجام در نشست خبری درتهران گفت :

"..آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ها در یک سال گذشته تا توانستند در مسیر اجرای برجام سنگ اندازی کردند."

 یک مسئول امریکایی هم چند ماه پس از اجرای برجام گفت ؛ کاری می کنیم سرمایه داران دنیا جرأت حضور در ایران را نداشته باشند. 

اکنون  مطالبه ایران  در چار چوب یک توافق بین المللی است .  قطعا  ادامه چنین رویکردی می تواند اعتبار ومنافع سایر طرف های برجام را به مخاطره اندازد .

پایگاه اینترنتی فارن پالسی چندی قبل " در گزارشی  نوشت ؛".... با ایران مقابله کنید ولی نه به قیمت به خطر انداختن توافق هسته ای ."

این ساز و کار در برجام دیده شده که هر گاه جمهوری اسلامی ایران تشخیص دهد که طرف مقابل به تعهدهای خود عمل نمی‌کند با تصمیم مستقل از آن خارج می‌شود. 

«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز جمعه در گفت و گو با شبکه فرانس‌- 24 فرانسه، تصریح کرد: ".. برجام خط قرمز ایران است و تهران خود را برای حالتی که آمریکا از این توافق خارج شود، آماده کرده است."

تصمیم‌گیری درباره آینده برجام اکنون بستگی به رفتار امریکا دارد و مسوولیت هر گونه تغییر در این روند بر عهده امریکاست .در این زمینه شورایعالی امنیت ملی و مجلس ایران ملاحظاتی را مطرح کرده اند که دولت و دستگاه سیاست خارجی ملزم به رعایت آن شده است .حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب چندی قبل در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کردند؛ "... مجلس باید به مواضع خصمانه و مغرضانه آمریکا ، واکنش نشان دهد و مقابل سیاست‎های استکبار ایستادگی کند. "

این موضوع از ان جهت اهمیت دارد که خصومت ورزی امریکا با ایران ریشه در مخالفت های امریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی دارد واگر به  این خصومت ورزی ها پاسخ داده نشود این روند همچنان  به بهانه های مختلف ادامه خواهد یافت  .