اسد 02, 1396 18:44 Asia/Kabul
  • «وابستگی امنیتی» ایران و افغانستان

«علی شمخانی» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران عصر دوشنبه در دیدار «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در تهران، امنیت دو کشور را درهم تنیده و غیرقابل گسست دانست.

شمخانی با ابراز نگرانی از تداوم حمایت‌های مالی و اطلاعاتی و تسلیح گروه‌های تکفیری و تروریستی توسط برخی کشورهای مرتجع منطقه با پوشش ایجاد مدارس دینی و موسسات اجتماعی، گفت: مقابله با شکل‌گیری و گسترش گروه‌های تروریستی و تکفیری نیازمند اقدامات منسجم و هماهنگ میان کشورهای همسایه است.

جمهوری اسلامی ایران به کشورهای هم‌مرز و همسایه خود نگاه ویژه‌ و راهبردی دارد؛ در سایه «امنیت پایدار»، منافع متقابل ایران و همسایگانش تامین می‌شود. حاکم بودن وضعیت «امنیت اطمینان‌بخش»، تسهیل و تقویت کننده روابط کشورهای همسایه و دارای مرز مشترک در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی است. از همه مهمتر، شکوفایی و توسعه هر کشوری در گرو ثبات امنیتی آن است.  در این میان، افغانستان به عنوان یکی از همسایگان شرقی جمهوری اسلامی ایران، با معضل ناامنی رو به رو است و بی‌توجهی به آن، قطعنا بر امنیت ایران تاثیر می‌گذارد. وضعیت موجود در افغانستان، با وضعیت برخورداری از امنیت اطمینان‌بخش فاصله دارد و در چنین شرایطی، رایزنی‌های مستمر تهران- کابل، امری ضروری است.

ایران و افغانستان برای پیشبرد روابط راهبردی خود چهار کمیته تخصصی تشکیل دادند که یکی از این کمیته‌ها، «کمیته امنیتی- نظامی» است. رایزنی مستمر و تبادل تجربه‌ها در زمینه امنیتی مختص این کمیته است و در همین چارچوب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در تهران درحالی رایزنی با مسوولان جمهوری اسلامی ایران است. 

ایران در دو عرصه مهم سیاسی و نظامی، توانمندی و تجربه‌های کارآمدی را اندوخته است و این تجربه‌ها، امروز در عراق و سوریه، نقش موثری به ویژه در جنگ با تروریسم تکفیری دارد. بهره‌جُستن از تجربه‌های مشترک و موثر، لازمه رایزنی مستمر تهران و کابل است. جمهوری اسلامی ایران، نگاه مسوولانه‌ای به همسایگان خود به ویژه افغانستان دارد و تحولات امنیتی و سیاسی این کشور را به خوبی رصد می‌کند، چون در سایه «امنیت پایدار»، منافع مشترک تهران- کابل محقق می‌گردد. 

هرآنچه امنیت و ثبات سیاسی در افغانستان تقویت شود، جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه آن کشور از این وضعیت نفع خواهد بُرد. اکنون، اما افغانستان با ناامنی رو به‌رو بوده و در چنین شرایطی، همکاری‌های دوجانبه و رایزنی مستمر ایران و افغانستان ضروری است. به گفته مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان، افزایش بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان، زمینه‌ساز تقویت و نفوذ تروریسم و شکل‌گیری ناامنی قابل گسترش به سایر کشورهای منطقه است.

بدون‌شک، ریشه ناامنی در افغانستان، دخالت و حضور خارجی است و همین موضوع، ثبات سیاسی را در این کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد. تلاش برای ناامن جلوه دادن افغانستان و رو در رو قرار گرفتن مردم با دولت وحدت ملی، سیاست دشمنان «افغانستان باثبات» است. در همین چارچوب، «قاضی محمدحسن حقیار» کارشناس مسائل سیاسی افغان روز دوشنبه در گفت و گو با رادیو دری برون‌مرزی، تاکید کرد: آمریکایی‌ها در افغانستان به دنبال ناامنی و اغتشاش هستند تا زمینه‌های ادامه حضور خود را در این کشور فراهم کنند.

کلیدواژه