اسد 08, 1396 17:00 Asia/Kabul
  • حج از دید گاه  رهبر معظم انقلاب

«حضرت آیت الله خامنه ای»، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج امسال، حج را فرصتی برای اعلام مواضع در موضوعات مورد قبول امت اسلامی دانستند  .

ایشان با اشاره به گستاخی های  صهیونیست‌ها  که  به خود حق داده‌اند به صاحبان مسجدالاقصی سخت بگیرند ومانع آنان شوند؛تصریح کردند :

"... مسئله فلسطین نباید به هیچ وجه مورد غفلت قرار گیرد،"  

ایشان افزودند :

"چه جایی بهتر از بیت الله الحرام و مکه و مدینه و عرفات و مشعر و منا برای اظهار عقیده و بیان مواضع ملتهای مسلمان درخصوص فلسطین و مسجدالاقصی وجود دارد."

سخنان رهبر معظم انقلاب در باره  حج   بویژه  از جنبه باز یاد اوری  مسئله فلسطین و قدس شریف  ، نشانه  نقش تاثیر گذار حج  برسرنوشت جهان اسلام از ابعاد گوناگون است .  

امروز منطقه گرفتار چالش های بزرگی همچون فعالیت  گروههای تروریستی تکفیری شده است که باید ملت های مسلمان در حج، در خصوص آن اعلام موضع کنند.

محمد رضا خوشرو کارشناس و پژوهشگر حوزه حج و رسانه در مصاحبه با برنامه " میقات " ویژه برنامه حج تمتع رادیو گفت و گو درباره ویژگی های حج می گوید : "..حج تجلی گاه وحدت و هم دلی مسلمانان و تهدیدی برای دشمنان است. چرا که هر سال مسلمانانی از اقصی نقاط دنیا با افکار و اندیشه های مختلف کنار هم جمع می شوند و ضمن آشنایی با یکدیگر دشمنان خود را نیز می شناسند. "

فریضه حج ، بی تردید این ظرفیت را دارد  که عظمت امّت اسلامی را نشان دهد ورژیم های فاسدی که بقای خود را در برآورده کردن خواسته های مستکبران و همپیمانی با صهیونیسم وآمریکا می دانند ، به چالش بکشد .

حضرت آیت الله خامنه‌ای، در این خصوص اهتمام ملتهای مسلمان به موضوع وحدت را بسیار مهم و ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: در حالی‌که میلیاردها دلار خرج ایجاد تفرقه و اختلاف و دشمنی میان مسلمانان می شود، مسلمانان باید مراقب باشند تا به این اختلاف افکنی کمک نکنند.

کشورهای اسلامی باید  ریشه های  بحران ها را بدرستی  بشناسند و واقعیت ها  را درک کنند .هدف استکبار از به‌راه انداختن ناامنی در منطقه به فراموشی سپرده شدن مسئله فلسطین است. رژیم صهیونیستی در فضای غبار آلود  بوجود آمده در سوریه،یمن و عراق، با ارتکاب جنایات گسترده  علیه ملت فلسطین، توسعه طلبی و جنایات علیه مردم این سرزمین را تشدید کرده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص یاد اور شدند : شرارت آمیزتر و خبیث تر از همه جریان های تروریستی، خودِ رژیم آمریکا است.

تاکید رهبر  رهبر معظم انقلاب  بر نقش کنگره عظیم حج در افشا و  خنثی کردن توطئه های  استکبار و صهیونیسم در منطقه، حاکی از  ژرف اندیشی و نگاه کلان به اهمیت راهبردی حج از ابعاد گوناگون است  . شکی نیست که از این  فرصت کم  نظیر باید برای ارتقاء و گسترش قدرت نرم جهان اسلام استفاده شود . زیرا حج متعلق به همه مسلمانان است و بیشترین ظرفیت اجتماعی  و سیاسی در همه این زمینه ها را دارد وجایی برای ابراز عقیده‌  امت اسلامی و تجلی وحدت اسلامی است .