گلبدین حکمتیار به دنبال تقویت شوراهای قومی و استفاده از آن ها به نفع خود است
(last modified 1396-05-09T09:50:35+00:00 )
اسد 09, 1396 14:20 Asia/Kabul

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به دنبال تقویت شوراهای قومی و استفاده از آن ها برای پشتیبانی از خود در عرصه سیاسی است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به دنبال تقویت شوراهای قومی و استفاده از آن ها برای پشتیبانی از خود در عرصه سیاسی در آینده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید رهبر حزب اسلامی بر ایجاد شوراهای قومی اظهار داشت: از زمانی که آقای حکمتیار به کابل آمده روی مساله اقوام زیاد کار کرده، دیدارها و گفت و گوهای زیادی با سران اقوام مختلف داشته و از آن ها خواسته است که شوراهای قومی ایجاد و شوراهای موجود را تقویت کنند.

وی افزود: حکمتیار به عنوان یک رهبر پشتون می خواهد که این شوراها احیاء شود و هدفش هم این است که موقعیت خودش در این شوراها تثبیت شود و در آینده این شوراها به حمایت از وی برخیزند و در آینده که آقای حکمتیار و یا یکی از نزدیکانش نامزد ریاست جمهوری خواهد بود این شوراها به کمکش بیایند.

به گفته این کارشناس سیاسی در رابطه با مساله صلح آقای حکمتیار به دنبال آن است که این شوراهای قومی ایجاد شوند و اجازه ندهند که کسی جنگ راه بیندازد یعنی به حمایت از حاکمیت موجود برخیزند و با طالبان اتمام حجت کنند که دیگر نباید بجنگند که به گفته حکمتیار در برخی مناطق چنین هم شده است.

مژده عنوان کرد: اما اینکه چنین چیزی در تمام افغانستان تحقق پیدا کند مشکل است زیرا وحدتی که در گذشته میان اقوام مختلف وجود داشت دیگر وجود ندارد و مشکلاتی ایجاد شده بنا بر این بعید به نظر می رسد که مشکلات افغانستان تنها از طریق راهکارهای قومی حل و فصل شود زیرا این مشکلات تنها منوط به عوامل داخلی نیست و مسایل دیگری هم پشت پرده وجود دارد.

این تاریخ نگار افغان یادآور شد تجربه نشان داده که چون عوامل خارجی هم در مسایل و مشکلات افغانستان دخیل هستند تشکل های قومی اگر هم ایجاد شوند نمی توانند نقش چندان موثری در برقراری صلح و ثبات در این کشور داشته باشند زیرا پیچیدگی ها بیشتر از آن است که تشکل های قومی در کنار دولت قرار بگیرند، علیه طالبان موضع گیری کنند و مساله به همین سادگی حل و فصل شود چنانچه در مناطقی مانند غزنی قیام هایی علیه طالبان صورت گرفت، دولت هم از آن حمایت کرد اما با شکست مواجه شد و خونریزی های بیشتری را به بار آورد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اقوام مختلف در افغانستان به توافق برسند که همه باهم منسجم شوند تمام مشکلات افغانستان حل می شود، اما تاکنون چنین نشده و آقای حکمتیار دلیل آن را نبود یک رهبر قوی می داند و حالا می خواهد بگوید می تواند محور این حرکت ها شود اما به نظر نمی رسد که مشکلات به این سادگی حل شود.

 

کلیدواژه