ائتلاف نجات افغانستان به منظور اعمال فشارهای سیاسی بر حکومت ایجاد شده است
(last modified 1396-05-09T12:00:05+00:00 )
اسد 09, 1396 16:30 Asia/Kabul

اعضای ائتلاف نجات افغانستان به منظور تثبیت موقعیت و کاهش فشارها بر خود و اعمال فشارهای سیاسی بر حکومت این ائتلاف را ایجاد کرده اند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: اعضای ائتلاف نجات افغانستان به منظور تثبیت موقعیت و کاهش فشارها بر خود و اعمال فشارهای سیاسی بر حکومت این ائتلاف را ایجاد کرده اند.  

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص تشکیل ائتلاف ها و جریان های جدید در افغانستان بویژه ائتلاف نجات افغانستان با حضور سران احزاب مطرح سیاسی که در دولت نیز سمت های بالا دارند اظهار داشت: وضعیت در افغانستان به گونه ای است که برخی از گروه ها گمان می کنند یا در حال بیرون شدن از بدنه قدرت هستند یا اینکه آهسته آهسته فشارها علیه آن ها بیشتر می شود شورای ائتلاف نجات افغانستان هم بر همین اساس ایجاد شده است.

وی افزود: اعضای ائتلاف اعلام کرده اند که قصد براندازی نظام را ندارند و به دنبال اصلاح آن هستند که البته تلاش برای ایجاد اصلاحات از طریق فعالیت سیاسی آزاد است اما کسانی که به دنبال اصلاحات هستند به هیچ عنوان نباید به خشونت متوسل شوند.

این روزنامه نگار افغان در مورد اینکه از اعضای ائتلاف ها خواسته شده ابتدا از سمت های دولتی خود کنار بروند و بعد به عضویت ائتلاف ها درآیند، گفت: به نظر نمی رسد که این امر محقق شود در گذشته هم اتفاق افتاده برخی افرادی که عضویت هیات دولت را داشته اند به عضویت ائتلاف ها و جریان هایی درآمده اند.

به گفته توحیدی اپوزیسیون سیاسی نباید در قدرت حضور داشته باشد و باید برای حضور فعال در انتخابات آینده آمادگی بگیرد و برای آن برنامه های مدونی هم داشته باشد، بنا بر این اگر سران ائتلاف جدید خواستار ایجاد جبهه اپوزیسیون سیاسی هستند باید خود را از هرم قدرت دور کنند تا بتوانند حکومت و دستگاه حاکم را بیشتر مورد نقد قرار دهند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اما این خطر هم وجود دارد که اگر این افراد پست های دولتی خود را ترک کنند عرصه برای فعالیت آن ها تنگ تر شود و برای انجام فعالیت سیاسی با مشکل مواجه شوند. در شرایط کنونی افغانستان، اگر گروه های کوچکی هم قصد اخلال داشته باشند برای حکومت مشکل ساز می شوند و گروه های بزرگ و با سابقه قطعاً تاثیر عمیق خود را روی وضعیت حکومت خواهند داشت.

وی اضافه کرد: گذشته از این افغانستان درگیر یک جنگ خطرناک با گروه های تروریستی است که کیان این کشور، دولت و همه احزاب سیاسی را تهدید می کند از اینرو ائتلاف جدید برای تبدیل افغانستان به میدان کشمکش های شدید سیاسی و نظامی تلاش نخواهد کرد اما در عین حال فشارهای سیاسی بر دولت وارد می کند و نظرات خود را به طرق مختلف ارایه می کند تا دولت این نظرات را بپذیرد.

 

کلیدواژه