حمله تروریستی به سفارت عراق در کابل توسط طالبان و به نام گروه داعش انجام شد
(last modified 1396-05-10T12:23:50+00:00 )
اسد 10, 1396 16:53 Asia/Kabul

حمله تروریستی به سفارت عراق در کابل توسط طالبان و به نام گروه داعش صورت گرفته اما به این معنی است که وجود داعش در افغانستان را هم نمی توان نادیده گرفت

کارشناس سیاسی افغان گفت: حمله تروریستی به سفارت عراق در کابل توسط طالبان و به نام گروه داعش صورت گرفته اما به این معنی است که وجود داعش در افغانستان را هم نمی توان نادیده گرفت.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در گذشته هم حملات تروریستی به مراکز دیپلماتیک کشورهای خارجی در افغانستان صورت گرفته و اگرچه حمله به سفارت عراق را گروه تکفیری داعش به عهده گرفته اما به نظر می رسد این حمله از سوی طالبانی که به نام داعش در افغانستان فعالیت می کنند صورت گرفته است.

وی افزود: این مساله بیانگر آن است که طالبان نوعی همسویی و همگرایی ایدئولوژیک با گروه داعش دارند و چون داعش در عراق و بویژه در موصل با شکست بزرگی مواجه شده خواستند واکنشی نشان بدهند، از طرف دیگر عاملان این حمله خواستند اعلام کنند که داعش در افغانستان قابل کتمان نیست و در هر نقطه ای و حتی در مراکز حساس می تواند حملاتی را سازماندهی کند.

به گفته این کارشناس سیاسی البته در افغانستان گروهی رسمی تحت عنوان داعش وجود ندارد و کسانی که تحت این نام فعالیت می کنند دسته ای از طالبان تندروتر هستند که در گذشته هم مسوولیت تعدادی از حملات خونین را به عهده گرفته اند و این دسته که بیشتر از اعضای گروه حقانی می باشند توسط پاکستان سازماندهی و کنترل می شود و فعالیت هایی که از سوی آنان صورت می گیرد به نام داعش اعلام می شود.

امینی عنوان کرد: به هر صورت اینگونه اعمال از طرف هر گروهی که باشد عملی ناپسند و محکوم است اما تا زمانی که حکومت افغانستان تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ نکند احتمال وقوع چنین حملاتی در هر نقطه ای وجود دارد و ادامه چنین وضعیتی برای مردم افغانستان و حتی حکومت این کشور زیانبار است.

وی اضافه کرد: بنا بر این ضروری است که حکومت افغانستان در همکاری با جامعه جهانی و شرکای بین المللی خود یک استراتژی امنیتی قوی و تدابیر لازم امنیتی را روی دست بگیرد تا زمینه برای اینگونه فعالیت های تروریستی در این کشور از بین برود.

 

کلیدواژه