اسد 11, 1396 16:24 Asia/Kabul
  •  دیدار مشاور امنیت ملی افغانستان و سفیر عراق در کابل

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در دیدار سفیر عراق در کابل گفت،گروه تروریستی داعش پس از شکست های سخت در «موصل» عراق و «ننگرهار» افغانستان، برای انتقام جوئی سفارت عراق در کابل را هدف حمله قرار داد.

محمد حنیف اتمر در این دیدار گفت، تروریسم دشمن مشترک تمامی بشریت به خصوص دشمن مردم افغانستان و عراق بوده و نمی خواهد مردمان این دو کشور در صلح و رفاه زنده گی کنند.

" فرزدق زهیرالغلای " سفیر عراق درافغانستان هم با ستودن اقدام نیروهای افغان  در نابودسازی تروریست ها گفت، آنان تمامی دیپلمات ها و کارکنان سفارت را نجات دادند و تروریست ها را از بین بردند.

صبح روز دوشنبه گروهی از مهاجمان مسلح  به سفارت عراق در کابل حمله کردند که بر اثر آن  دو نیروی امنیتی سفارت کشته شدند.

با کشته شدن چهار مهاجم مسلح، درگیری در محل سفارت عراق در کابل به پایان رسید.گروه تروریستی داعش مسوولیت حمله به سفارت عراق در کابل را بر عهده گرفت.

حمله گروه داعش به سفارت عراق درکابل در ادامه برنامه های این گروه تروریستی برای ناامن کردن بیشتر پایتخت افغانستان و قدرت نمایی در مرکزیت سیاسی این کشور انجام شد. 

داعش  پیش ازحمله به سفارت عراق، در ماه های گذشته هم دو حمله تروریستی در شهر کابل انجام داده بود.

در مارس گذشته داعش به بیمارستان نظامی سردار داوودخان در شهر کابل حمله کرد که بر اثر آن حدود پنجاه تن کشته شدند.

در فوریه گذشته هم "ابوبکر التاجیکی" یک عضو داعش کمربند انفجاری خود را هنگام خروج کارکنان دادگاه عالی افغانستان از محل کار خود در مرکز کابل منفجر کرد.

اگر چه ناامن کردن کابل از سوی داعش یکی از اهداف اصلی این گروه تروریستی در افغانستان محسوب می شود،اما حمله داعش به سفارت عراق در پایتخت آن کشور نوعی انتقام جویی در قبال حملات گسترده مردم و نیروهای ارتش عراق ضد داعش در مناطق مختلف این کشور از جمله در شهر موصل است که مرکز خلافت خوانده این گروه هم بشمار می رفت.

دیدار مشاور امنیت ملی افغانستان با سفیر عراق در کابل،در شرایطی که پایتخت آن کشور از کانون های هدف حملات گروه تروریستی  داعش است،می تواند زمینه ای برای به اشتراک گذاری تجارب دو کشور برای مقابله با گروه های تروریستی ازجمله داعش است که پس از تنگ تر شدن موقعیت خود در عراق و سوریه،در صدد است افغانستان را به مرکز فعالیت منطقه ای خود تبدیل کند.

به خصوص آنکه ارتش و نیروهای مردمی عراق توانستند در حدود ده ماه و پس از سه سال اشغال موصل توسط داعش،این شهر مهم را بازپس بگیرند و تجربه عراق در شکست داعش در موصل می تواند الگویی برای دولت افغانستان در مقابله موثر با این گروه تروریستی باشد.

این دیدگاه وجود دارد که دولت افغانستان برای کارآمدی بیشترراهبرد ضد تروریسم خود باید ازظرفیت های مردمی برای مهار گروه طالبان و داعش استفاده کند که درتاریخ این کشورهم مقاطعی وجود دارد  که هر گاه مشارکت مردم در مقابله با تهدیدها فراهم شده،پیروزی حاصل شده است که از آن جمله می توان به شکست ارتش سرخ شوروی در پایان دهه هشتاد میلادی اشاره کرد.

       

کلیدواژه