با اختلاف، خشونت و دور کردن دیگران از چرخه قدرت امنیت در کشور ایجاد نمی شود
(last modified Sat, 05 Aug 2017 08:11:54 GMT )
اسد 14, 1396 12:41 Asia/Kabul

سران حکومت وحدت ملی افغانستان باید بدانند که با اختلاف، خشونت و دور کردن دیگران از چرخه قدرت نمی توانند امنیت ایجاد کنند

رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان تاکید کرد: سران حکومت وحدت ملی افغانستان باید بدانند که با اختلاف، خشونت و دور کردن دیگران از چرخه قدرت نمی توانند امنیت ایجاد کنند بلکه اوضاع متشنج تر می شود.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش ناامنی ها در افغانستان گفت: در ماه های اخیر امنیت در افغانستان وخیم تر شده و گروه های مخالف مسلح دولت و گروه های تروریستی جنگ را تشدید کرده اند، حکومت وحدت ملی افغانستان باید شرایط این کشور را درک می کرد اما چنین نبود و اعضای دولت آهسته آهسته به بهانه های مختلف از بدنه دولت کنار گذاشته شدند و تنها عده ای خاص در حکومت باقی ماندند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: مشخص بود که انحصار طلبی در قدرت و قوم گرایی باعث درگیری های فراوان در کشور می شود، در شرایطی که ضرورت شدیدی به اتحاد و همکاری اعضای حکومت، احزاب و اپوزیسیون سیاسی وجود داشت آن ها از هم دور شدند. این در حالی است که افغانستان در شرایطی قرار دارد که دولت باید واقعاً یک دولت ملی باشد و تمام ملیت ها، اقوام و احزاب در آن سهم داشته باشند.

به گفته دلجو حسینی عده ای از شخصیت ها که در دولت هم حضور داشتند، ادعا کردند که به هیچ عنوان در امور مملکت با آن ها مشورت نمی شود و آن ها اصلاً در جریان مسایل قرار نمی گیرند از اینرو تشکلات و جریان هایی در خارج حکومت ایجاد شد.

وی یادآور شد بویژه پس از آنکه در ماه مبارک رمضان تروریست ها حملات خطرناکی را در داخل شهر کابل به راه انداختند، برگزاری تظاهرات مردمی با خشم و آتش نیروهای امنیتی مواجه شد و در مراسم تدفین شهدا هم انفجارهایی صورت گرفت که معلوم بود دست هایی پشت پرده وجود دارد که حتی حاضر به قتل عده ای از شخصیت ها و سران حکومت هستند که این مسایل باعث بی اعتمادی شدید حتی در میان دولتمردان شد.

این صاحبنظر سیاسی با بیان اینکه در یک مملکت باید حقوق تمام احزاب و گروه ها رعایت شود و شرایط کار، فعالیت و اطمینان برای همه بطور یکسان فراهم شود، عنوان کرد: کسانی که در حملات و انفجارها قربانی داده بودند و تعدادی از شخصیت ها، خواستار برکناری برخی مسوولان امنیتی شده بودند اما حکومت هیچ توجهی به خواسته های آنان نکرد و حتی موقعیت این مسوولان مستحکم تر شد و حکومت هم پشتیبانی بیشتری از آن ها کرد.

دلجو حسینی گفت: اگر در کشور تشکل ها و ائتلافاتی ایجاد شوند می توانند گوشه هایی از کار را بگیرند و کمک کننده باشند و در صورتی که طرفین باهم به گفت و گو بپردازند و مشکلات را بین هم حل کنند اوضاع بهبود می یابد اما اگر وضعیت به شکل کنونی پیش برود امکان وخیم تر شدن اوضاع وجود دارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر کشورهای مداخله گر که خشونت را تقویت می کنند نقش بارزی در ناامنی ها دارند و نمی گذارند که بین اعضای حکومت وحدت ایجاد شود بنا بر این سران حکومت و بویژه رئیس جمهوری باید بدانند که با اختلاف، خشونت و دور کردن دیگران از چرخه قدرت نمی توانند امنیت ایجاد کنند بلکه اوضاع متشنج تر شده و هر روز تشکلات و جریان های جدیدی ایجاد خواهند شد.

 

کلیدواژه