امریکا از جمله کشورهای استکباری است که در صدر تهدیدات جهانی قرار دارد
(last modified 1396-05-15T09:53:09+00:00 )
اسد 15, 1396 14:23 Asia/Kabul

امریکا از جمله کشورهای استکباری است که در صدر تهدیدات جهانی قرار دارد و سبب ناامنی در دیگر کشورها می شود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: امریکا از جمله کشورهای استکباری است که در صدر تهدیدات جهانی قرار دارد.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد نتایج تحیقات موسسه افکار سنجی "پیو" مبنی بر اینکه به طور میانگین 38 درصد از کسانی که در بیش از سی کشور مختلف مورد مصاحبه قرار گرفتند، معتقدند قدرت و نفوذ امریکا تهدیدی جدی برای کشورشان به حساب می آید، اظهار داشت: امریکا معمولاً به بهانه تامین امنیت و کمک وارد کشورها می شود اما خود باعث ایجاد ناامنی و مشکلات برای این کشورها می شود.

وی افزود: از زمانی که دوره جنگ سرد به پایان رسیده امریکا خود را یکه تاز میدان می داند و سعی می کند کشورهای دیگر را تحت سلطه خود قرار دهد و همواره سیاست های دوگانه ای دارد که منافع خود را از طریق این سیاست ها دنبال می کند.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر امروز کشورهای قدرتمند دیگری در جهان و منطقه قد علم کرده اند که می توانند با امریکا مقابله کنند و این کشور با افول قدرت مواجه شده است اما به هر صورت تلاش می کند که تبلیغات خود را بیشتر کرده و با تهدید اهداف خود را پیگیری کند.

وی افزود: از میان دو حزب بزرگی هم که در امریکا فعالیت دارند حزب دموکرات سیاست جنگ نرم را دنبال می کند و حزب جمهوریخواه سیاست جنگ سخت را پیگیری می کند در حالیکه اهداف هر دو هم مشترک و تحت سلطه درآوردن کشورهای دیگر است با این حال احتمال نفوذ امریکا در دیگر کشورها کاهش پیدا کرده اما تهدیدات آن با توجه به امکانات نظامی که دارد برای بسیاری از کشورها جدی است و این احتمال وجود دارد که مشکلاتی برای دیگر کشورها ایجاد کند.

ظهوری حسینی با اشاره به این مساله که بسیاری از کسانی که امریکا را تهدیدی برای خود می دانند در کشورهایی حضور دارند که تحت حمایت امریکا هستند، بیان داشت: واقعیت این است که امریکا در این کشورها به بهانه حمایت از آن ها، تامین امنیت و تامین حقوق بشر حضور پیدا کرده اما عملاً عکس این قضایا اتفاق می افتد و این کشورها بیشتر در معرض ناامنی، خطر، انفجار و حوادث تروریستی، کودتا و مشکلات اقتصادی بوده اند.

این صاحبنظر افغان تصریح کرد: یک نمونه آن افغانستان است که حاکمیت مردمی به آنصورت در آن وجود ندارد، امریکا اعمال نفوذ می کند و سعی دارد که شرایط را به نفع اهداف خود تغییر دهد مردم هم وقتی امریکایی ها را از نزدیک مشاهده کردند بیشتر متوجه جنایات و دورویی های آن ها شدند.

وی اضافه کرد: نتایج نظرسنجی موسسه "پیو" در مورد تهدیدات امریکا علیه جهانیان به واقعیت نزدیک است و ملت ها و کشورهایی که از حضور امریکایی ها متضرر شده اند روزی متحد خواهند شد و برای خلاصی از شر امریکا تلاش می کنند و دیگر اعتمادی به امریکایی ها نخواهند کرد که این مساله در درازمدت جبهه واحدی از کشورهای آسیب دیده از امریکا را بوجود آورده و انزوای امریکا را درپی خواهد داشت.

 

کلیدواژه