امریکایی ها بار دیگر پروژه بحران سازی را در افغانستان روی دست گرفته اند
(last modified 1396-05-16T11:49:13+00:00 )
اسد 16, 1396 16:19 Asia/Kabul

امریکایی ها بار دیگر پروژه بحران سازی را در افغانستان روی دست گرفته اند و تصمیم برای افزایش نیرو در افغانستان در همین راستا است

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: خارجی ها و مخصوصاً امریکایی ها بار دیگر پروژه بحران سازی را در افغانستان روی دست گرفته اند و تصمیم شان برای افزایش نیرو در افغانستان در همین راستا قابل ارزیابی است.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم دولت امریکا برای افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان به بهانه تامین امنیت گفت: حضور نیروهای خارجی در افغانستان طی چهارده سال گذشته برای تامین امنیت در این کشور نبوده بلکه به خاطر تامین منافع خود کشورهای خارجی بوده است.

وی تصریح کرد: هدف این کشورها گسترش حوزه نفوذ سیاسی و نظامی و پیگیری اهدافشان در منطقه و افغانستان به عنوان یک نقطه استراتژیک بوده، از همین رو امریکا نیروهای نظامی زیادی را به افغانستان سرازیر کرد و زمانی که بنا به اعلام آنان نیروهای افغان توان دفاع از کشورشان را پیدا کردند یکباره نیروهای خود را خارج کردند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها در آن زمان بار دیگر خواستند افغانستان را با چالش مواجه کنند و بدون اینکه نیروهای افغان را تجهیز و تقویت کرده باشند، به یکباره و بدون برنامه ریزی دقیق نیروهای خود را از این کشور خارج کردند تا بار دیگر بهانه ای برای حضور در افغانستان پیدا کنند، با وجود این نیروهای مسلح افغان توانستند در برابر نیروهای هراس افکن داخلی و خارجی از خود مقاومت نشان بدهند و مبارزه کنند.

مظفری اظهار داشت: امریکایی ها در کمین فرصت دیگری برای ورود به افغانستان و منطقه بودند اما قضایای سوریه و عراق و موضع گیری های کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه محاسبات امریکایی ها و معادلات سیاسی منطقه و جهان را به هم زد و امریکایی ها بار دیگر به این فکر افتادند که برای تقویت پایگاه خود در منطقه دوباره وارد افغانستان شوند.

وی بیان داشت که به عنوان یک تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار افغان، اعتمادی به مواضع و وعده های امریکا نسبت به کمک و همکاری با افغانستان ندارد، امریکا همه چیز را برای خود می خواهد و شعار کمک و همکاری با افغانستان ادعایی بیش نیست، امریکا برای تقویت و تجهیز نیروهای مسلح افغان آنگونه که باید همکاری نکرد، نیروی هوایی افغانستان ناقص است، نیروی زمینی و استخباراتی این کشور آنگونه که باید تقویت نشد بنا بر این افغان ها در مجموع نسبت به امریکا بی اعتماد شده اند.

به گفته این پژوهشگر سیاسی افغانستان و امریکا پیمان امنیتی امضا کرده اند که صراحت دارد هرگاه افغانستان مورد تعرض خارجی قرار گیرد امریکا باید در کنار افغانستان بایستد اما پاکستانی ها بارها افغانستان را مورد تعرض نظامی قرار دادند و امریکا هیچ موضعی اتخاذ نکرد و کاملاً بی تفاوت از کنار آن گذشت.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در بسیاری مواقع امریکایی ها سیاست دوگانه ای را در پیش گرفته اند به گونه ای که هم به نیروهای افغان کمک کرده اند و هم به مخالفین مسلح دولت افغانستان. افغان ها همچنان می دانند که اگر امریکا بخواهد همانگونه که در سال 2001 با همکاری نیروهای مجاهدین با سرعت طالبان را سرکوب کرد اکنون هم این توان را دارد اما امریکا برنامه های کوتاه مدت و درازمدت خود را دارد و می خواهد که جنگ در افغانستان ادامه پیدا کند و امنیت به این کشور بازنگردد.

وی اضافه کرد: غربی ها و بویژه امریکا بار دیگر پروژه بحران سازی را در افغانستان روی دست گرفته و نیروهای داعش را از عربستان سعودی، سوریه و عراق به افغانستان منتقل کرده اند، صاحبنظران به این نتیجه رسیده اند که خارجی ها نیروهای داعش را حمایت می کنند، در جنگ با طالبان آن ها را مورد پشتیبانی قرار می دهند و حتی آن ها را با هلیکوپتر از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کنند و تجهیزات در اختیار آنان قرار می دهند.

 

کلیدواژه