اسد 31, 1395 17:48 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری: مساجد، هسته مقاومت فرهنگی

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کردند: مسجد، "پایگاه فعالیت‌های اجتماعی" است و در تقویت فکری و ترغیب مردم به فعالیت‎های مختلف اجتماعی نقش اساسی دارد.

حضرت آیت الله خامنه‎ای روز یکشنبه در دیدار ائمه جماعات مساجد وملایت تهران، مساجد را "هسته مقاومت "، به‌ویژه مقاومت فرهنگی برشمردند و تصریح کردند: اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می‌رود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، تشکیل مسجد را از ابتکارات اسلام برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردم بر محور " ذکر، نماز و توجه به خداوند " خواندند. ایشان افزودند: مسجد در تاریخ اسلام، مرکزی برای مشورت، همکاری و تصمیم‌گیری در مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی بوده است.

مسجد، از نخستین نهادهایی است که در صدر اسلام و هنگام هجرت رسول گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه شکل گرفت. مسجد در تاریخ اسلام نقش برجسته‌ای دارد و این نقش به مرور، از ابعاد صرفا اجتماعی و فرهنگی، به عرصه اقتصادی و سیاسی هم گسترش یافته است. مسجد، محل اجتماع مردمی برای عبادت و نیز همکاری و مشورت در کارهای فرهنگی و سیاسی است.

تاریخ اسلام گواه تاثیرگذاری مساجد در امور فرهنگی و اجتماعی و هدایت جامعه به سوی تعالی است. پیگیری امور مهم مانند برگزاری نماز جماعت، قضاوت، بسیج نیروها و اعلام جنگ و صلح در زمان پیامبر گرامی اسلام در مساجد انجام می شد. نقش مساجد در تقویت امور فرهنگی و اجتماعی، مهم و تاثیرگذار است و مردم را در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان آگاه می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت: مقاومت فرهنگی، خاکریزی در برابر نفوذ نرم دشمنان است و نقش مساجد در تقویت این خاکریز، دوچندان است. تقویت ارزش‌ های اسلامی، عبادی و ایمان مردم، سدی محکم در برابر جنگ نرم دشمنان است و هرچه پایه‌های هسته فرهنگی مستحکم باشد، موفقیت‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی، پررنگتر خواهد شد.

تجربه پیروزی انقلاب اسلامی هم مصداق عینی تاثیرگذاری مساجد است. افشای سیاست‌های ضد دینی و فرهنگی رژیم سلطنتی و افشای سیاست این رژیم در وابستگی به غرب و نظام سلطه، از مساجد آغاز شد و در نهایت، انقلاب مردم ایران به منصه ظهور رسید.

انقلاب اسلامی ایران با پشتوانه معنوی ایمان مردم، معادلات سیاسی منطقه و جهان را دگرگون ساخت و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، زلزله‌ای شدید در ارکان نظام سلطه به وجود آورد. رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشتند اگر ایمان و پایبندی ملت به اسلام نبود، ایران نیز مانند دیگران، زیر چتر آمریکا می‎ رفت و به همین دلیل است که آنان، با ایمان مردم، خصومتی عمیق و پایان ناپذیر دارند.

انقلاب فرهنگی و معنوی ایران که پس از 37 سال به قدرت موثر نظامی و سیاسی منطقه و جهان تبدیل شده، همچنان هدف دشمنان و در راس آنان، آمریکا است. هدف‌ اصلی دشمنان، جوانان و تضعیف ایمان و اعتقادات آنان است تا از طریق فرهنگی، پایه‌های نظام را سسست کنند. در چنین شرایطی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مساجد و ائمه جماعات نقش مهمی در آگاهی‌ بخشی و تقویت هسته مقاومت فرهنگی دارند.

کلیدواژه