حزب اسلامی افغانستان آنقدر قوی نیست که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند
(last modified Wed, 09 Aug 2017 13:42:09 GMT )
اسد 18, 1396 18:12 Asia/Kabul

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آنقدر قوی نیست که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آنقدر قوی نیست که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار مبنی بر اینکه رئیس جمهور آینده افغانستان کسی خواهد بود که حزب اسلامی بخواهد، گفت: اینکه حزب اسلامی به حدی قدرتمند باشد که نتیجه انتخابات را تعیین کند بسیار جای تردید دارد.

وی تصریح کرد: در انتخابات گذشته هم زمانی که قطب الدین هلال به نمایندگی از حزب اسلامی خود را نامزد ریاست جمهوری کرد موضع حزبش این بود که وی در دور اول با اکثریت قاطع آراء کرسی ریاست جمهوری را بدست خواهد آورد اما آقای هلال توانست تنها دو درصد از مجموع آراء را به خود اختصاص دهد، اکنون هم مشخص نیست که چه تغییری در جایگاه این حزب ایجاد شده که آقای حکمتیار می گوید رئیس جمهور آینده کسی خواهد بود که یا از حزب اسلامی و یا تحت حمایت این حزب باشد.

این کارشناس سیاسی در مورد احتمال نامزدی حکمتیار در انتخابات آینده ریاست جمهوری عنوان کرد: هنوز زود است که شخص آقای حکمتیار در این خصوص تصمیم بگیرد، البته اگر بداند که احتمال بردش بالاست ممکن است چنین تصمیمی اتخاذ کند اما چون این اطمینان وجود ندارد محتاطانه صحبت می کند و تاکنون چنین گفته که حزبش در انتخابات از یک نامزد مناسب حمایت خواهد کرد.

به گفته مژده این مساله البته می تواند سبب نزدیک شدن نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده به حزب اسلامی شود.

این فعال سیاسی عنوان کرد: با حضور آقای حکمتیار در افغانستان رقابت های قومی در این کشور شدت گرفته و او می خواهد خود را به عنوان بزرگ قوم پشتون مطرح کند اما اگر انتخابات به شکل قومی برگزار شود برای آینده افغانستان مفید نخواهد بود.

این کارشناس افغان با اشاره به اختلاف نظرات میان شخصیت ها و سران برخی احزاب مطرح سیاسی گفت: مردم افغانستان بین خود اختلافی ندارند و برادرانه در کنار هم کار و زندگی می کنند اما رهبران قومی برای اینکه خود را مطرح کنند بیشتر از مسایل قومی استفاده می کنند که برای افغانستان زیانبار است.

وی اضافه کرد: درد همه اقوام افغانستان مشترک است و همه مردم افغانستان بصورت یکسان از ناامنی و مشکلات دیگر رنج می برند اما رهبران سیاسی از مسایل قومی به خاطر منافع خود استفاده می کنند و مردم هم که آسیب این مساله را دیده اند در آینده دنباله رو آن دسته از رهبران قومی که می خواهند به خاطر منافع شخصی مسایل قومی را دامن بزنند، نخواهند بود.

 

کلیدواژه