اعتراف بی پرده معارضان سوری به ادامه کمکهای ترکیه
(last modified 1396-05-21T01:01:09+00:00 )
اسد 21, 1396 05:31 Asia/Kabul
  • اعتراف بی پرده معارضان سوری به ادامه کمکهای ترکیه

«عبدالرحم مصطفی» رئیس گروه معارض موسوم به ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و معارض سوریه ( الائتلاف الوطنی لقوى الثورة والمعارضة السوریة) صریحا" از ادامه کمک های ترکیه به این گروه خبر داد.

این اظهارات"عبدالرحم مصطفی" پس ازآن مطرح شد که خبرگزاری کویت (کونا) به نقل از وی اعلام کرد، برخی از رسانه‌ها در پی ترویج شایعاتی مبنی بر حمایت نکردن ترکیه از ائتلاف ملی سوریه هستند تا با اخبار نادرست در مسیر موفقیت های ائتلاف کارشکنی کنند. 

در این که گروههای معارض سوریه اعم از سیاسیون و گروههای تروریستی، تکفیری چه توفیقی درادامه مخالفت با دولت و ملت سوریه داشته اند قضاوت با مردم سوریه است. همان گروههایی که بدون استفاده از راههای سیاسی حل اختلاف تاکید بر مخالفتشان سبب جنگ داخلی در کشور متبوعشان شد و سوریه را به تلی از خاک و ویرانه تبدیل کرد. همان شخصیتها و گروههای که چون ادامه زندگی را در سوریه میسر ندیدند جلای وطن کردند و آوارگی در ترکیه و کشورهای اروپایی را به ماندن درکشور و کاستن از  آتش اختلاف و کینه توزی، ناامنی و تروریسم ترجیح دادند.

در این میان نیز بودند کشورهایی که از سر باز تعریف منافع به اصطلاح ملی و سودای احیای قدرت خارجی و امپراتوری فروپاشیده خود بر کوره آتش جنگ سوریه دمیدند، تا نه فقط مرهمی بر بحرانهای عدیده سیاسی و داخلی بیایند که نیم نگاهی به بازی قدرت و نفوذ در منطقه خاورمیانه داشته و از این رهگذر در معادلات منطقه ای و بین المللی داشته باشند. کشورهای غربی،عربی و ترکیه اما خیلی زود در این صف بندی ها به حمایت از گروههای مخالف و معارض سوری پرداختند و کمکها و حمایتهای مالی و سیاسی خود را به سبد طیف متنوع مخالفان دولت سوریه ریختند. صرفنظر ازغلط یا درستی رفتار کشورهای حامی مخالفان دولت سوریه اما یک نکته را نباید فراموش کرد که این بازیگران به فراخور تحولات سوریه به حمایت گزینشی از گروههای مختلف طیف مخالفان کردند. بگونه ای که دریک مقطع که گروههای تکفیری/ تروریستی را یکه تاز عرصه جنگ و تحولات میدانی دیدند به حمایت لجستیک، مالی و نظامی از این گروهها پرداختند و در مقطعی که دیگر که این گروه ها نظیر داعش به چهره ای منفور در جامعه جهانی تبدیل شد، حمایتهای آشکار خود را متوجه گروههای سیاسی مخالف دولت سوریه کردند.

لذا اعتراف کنونی «عبدالرحم مصطفی» رئیس گروه معارض سوریه مبنی بر ادامه حمایتهای ترکیه به این گروه موضوع جدیدی  نیست که وی آنرا اشکارا بیان کند بلکه آن چه توجه ناظران را بخود جلب کرده است استفاده ابزاری و مقطعی ترکیه از طیف مخالفان و معارضان سوریه درجهت بازی سیاست خارجی منطقه ای ترکیه است. بویژه که اکنون برای جامعه ترکیه بیش از پیش روشن شده است که آنکارا از داعش و دیگر گروههای تروریستی حمایت کرده است و اکنون که در عرصه میدانی این گروه شکست خورده است، ترکیه برای پیشبرد اهداف منطقه ای خود بویژه در سوریه چشم به جریان سیاسی مخالفان دولت دمشق دوخته است. لذا هیچ بعید نیست که اعتراف گروه معارض موسوم به ائتلاف ملی سوریه اقدامی با چراغ سبز ترکیه برای سرپوش گذاردن بر همه رفتارهای گذشته آنکارا در قبال تحولات سوریه باشد. اظهاراتی که در آن نشانه بازی کردن معارضان سوری در زمین ترکیه مشاهده میشود و نه فقط حاکی از بازی خوردن رهبران ائتلاف ملی معارضان سوریه است، بلکه نشان می دهد این گروهها همچنان جلای وطن را به بازگشت به کشور و مشارکت موثر در روند صلح و بازسازی کشور ترجیح می دهند.