عربستان در حالی ایران را به حمایت از تروریزم متهم می کند که خود از حامیان اصلی تروریزم است
(last modified Sat, 12 Aug 2017 12:45:16 GMT )
اسد 21, 1396 17:15 Asia/Kabul

عربستان سعودی در حالی جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریزم در افغانستان متهم می کند که خودش همواره از حامیان اصلی تروریزم در جهان است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: عربستان سعودی در حالی جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریزم در افغانستان متهم می کند که خودش همواره از حامیان اصلی تروریزم در جهان است.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن فاجعه خواندن حادثه میرزا ولنگ ولایت سرپل افغانستان که در آن تعداد زیادی از شیعیان مظلوم اعم از زن، مرد، پیر و جوان و کودک به شیوه دلخراشی قتل عام شدند، اظهار داشت: عربستان سعودی در حالی جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در چنین حوادثی کرده سعودی ها همواره از حامیان درجه یک تروریست ها در جهان بوده اند و نه تنها در افغانستان بلکه در نیجریه، یمن، عراق، سوریه و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی رد پایشان دیده می شود.

وی افزود: در افغانستان هم شاهد حمایت همه جانبه سعودی ها از تروریست ها هستیم، تفکر سلفی، تکفیر و وهابیت از آدرس عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر صادر می شود و با توجه به امکانات سرشاری که در اختیارشان است توده ای از مردم ناآگاه و کسانی را که اطلاعات لازم دینی ندارند، با تحریف و دادن پول و امکانات تحریک به جنایت می کنند.

گفتنی است پیشتر سرپرست سفارت عربستان در کابل جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروه های تروریستی در افغانستان متهم کرد که با واکنش تند سفارت ایران در کابل مواجه شد.

به گفته این صاحبنظر افغان جمهوری اسلامی ایران اما از زمانی که نظام کمونیستی در افغانستان بر سر کار آمد همواره حامی مردم این کشور بوده، در داخل این کشور از آن ها حمایت کرده و میلیون ها مهاجر افغان را هم پناه داده است.

مختاری تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد که جمهوری اسلامی ایران از تروریست ها حمایت و در افغانستان ناامنی ایجاد کند تا مرزهای خودش ناامن شود، اگر ایران از گروه های تروریستی حمایت کند قطعاً گروه های دیگری ایران را ناامن خواهند کرد و پیامدهای منفی آن متوجه خودش خواهد شد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: تا کنون هم هر ادعایی که از سوی امریکایی ها، برخی کشورهای منطقه و برخی از مزدوران آن ها در داخل افغانستان شده مبنی بر اینکه ایران برای گروه های تروریستی در داخل افغانستان اسلحه فرستاده، به اثبات نرسیده و هیچ سندی ارایه نکرده اند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: جنایاتی که در میرزا ولنگ سرپل، مسجد امام جواد هرات، مسجد باقر العلوم و زیارت سخی کابل صورت گرفت و جنایات متعدد در گوشه و کنار افغانستان انجام شد رد پای مشخصی دارد و تفکر مشخصی پشت آن ها وجود دارد که همان تفکر سلفی و وهابی است.

مختاری تاکید کرد که مردم افغانستان نسبت به این قضایا آگاهی لازم را دارند و می دانند که چه کسانی پشت این مسایل قرار دارند، اما سوال این است که مشکل شیعیان و پیروان حضرت امام صادق (ع) چیست که باید به جرم کافر بودن و رافضی بودن قتل عام شوند. مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی قرن ها در کنار هم برادر وار زندگی کرده اند و هیچ مشکلی باهم نداشته اند و حتی روابط فامیلی برقرار کرده اند، قومیت های مختلف افغانستان هم بین خود مشکلی نداشته اند و حالا اگر مشکلاتی پیش آمده توسط کسانی است که مردم افغانستان آن ها را می شناسند.

این کارشناس افغان گفت: اتهامات به ایران نوعی فرافکنی است و چون جنایت بسیار هولناکی در افغانستان صورت گرفته، برخی رسانه ها و برخی از کشورها که خودشان در مضان اتهام قرار دارند دست به یکسری تبلیغات می زنند و دیگران را متهم می کنند و تلاش می کنند افکار عمومی را از واقعیت دور کنند که البته این امکان ندارد.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان می دانند که حمایت مالی و فکری تروریست ها از سوی عربستان صورت می گیرد، امریکا حمایت سیاسی می کند و حمایت داخلی هم توسط جاسوسان و ستون پنجم دشمن انجام می شود.

 

کلیدواژه