ایران و عراق ؛ تاکید بر تقویت همکاری ها در مبارزه با تروریسم
(last modified 1396-05-24T11:54:59+00:00 )
اسد 24, 1396 16:24 Asia/Kabul
  • ایران و عراق ؛ تاکید بر تقویت همکاری ها در مبارزه با تروریسم

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق در چند روز اخیر مذاکراتی با مقام های جمهوری اسلامی ایران در تهران انجام داد که حاکی از توجه  عمیق دو کشور به مسایل دوجانبه و تحولات جاری در منطقه بویژه در مقوله امنیت و مبارزه با تروریسم است .

در روابط ایران با همسایگان ، چند نکته مهم بعنوان اصل ثابت وجود دارد . یکی از این اصول اهتمام به برقراری امنیت واعتماد به یک دیگر است تا بتوان در شرایط سخت و بحرانی برروی کمک های متقابل و همکاری حساب کرد . از این منظر روابط ایران و عراق واقعیتی ناشی از اقتضائات همسایگی و علایق  نهادینه شده دینی و فرهنگی و اقتضائات همسایگی است که از عوامل بنیادین در مناسبات ایران و عراق بشمار می روند .از این دیدگاه روابط عراق با ایران،  پیوندی ناگسستنی دارد .

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق نیزپیش ازسفرش به تهران، روابط بغداد - تهران را روابطی راهبردی دانست .  اما این سفر با  خبرهایی در ارتباط با  مناسبات ایران و عربستان نیز همراه شد. به گزارش برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» ، «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان  از مقام های عراقی درخواست کرده است تا به عنوان میانجی بین ایران و عربستان برای کاهش تنش تلاش کنند. 

«علی التمامی» کارشناس مسائل بین ‌الملل در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، با اشاره به سفر اخیر «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به عراق می گوید : 

"سعودی‌ها برای حل مشکلات خود، به نوعی میانجی‌گری نیاز دارند و عربستان خواهان تماس با ایران است " 

این در شرایطی است که عربستان پیش از  تحولات اخیر؛ حمایت از نیروهای تکفیری را مسیر مناسبی برای ایجاد ساختار جدید و تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران می‌دانست.عربستان اما اکنون چاره ای ندارد جز انکه واقعیت ها را بپذیرد .واقعیت این است که نگاه  ایران به روابط با کشورهای منطقه  از جمله  با عراق و یا عربستان مبتنی بر احترام و در چارچوب منافع ومصالح جمعی بوده است . دراین راستا ایران در جنگ با داعش و تکفیری‌ها، کنار ملت،‌ دولت، ارتش و حشد الشعبی عراق بوده و پیروزی های به دست آمده درعراق درسایه  وحدت  ملت عراق و کمک های مستشاری ایران حاصل  شده است  .همانگونه که درسوریه نیز با کمک ایران  پیروزی های میدانی قابل توجهی در مبارزه با داعش بدست آمده است. قطعا این همکاری و پشتیبانی در آینده هم ادامه خواهد یافت.

ایران  پیش از این نیز با حمایت ازمردم و دولت کویت در روزهای جنگ و اشغال این کشور از سوی رژیم بعث عراق و همچنین با حمایت از مردم و دولت افغانستان طی بیش از سه دهه  دهه ؛ مسوولیت پذیری خود رادر قبال سرنوشت کشورهای همسایه  نشان داده است .

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز /سه شنبه/ در سخنانی درمجلس  شورای اسلامی  ضمن دفاع از وزرای پیشنهادی برای کابینه دوازدهم  ،گفت : 

مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه‌ای دارد و ایران به ‏عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند وبا حسن نیت و عزم قاطع به دنبال ثبات و صلح در منطقه است.‏