آزادسازی منطقه "میرزا اولنگ" افغانستان از اشغال طالبان
(last modified 1396-05-25T01:52:42+00:00 )
اسد 25, 1396 06:22 Asia/Kabul
  • آزادسازی منطقه

منطقه میرزا اولنگ در استان سرپل افغانستان از اشغال طالبان آزاد شد.

 "ذبیح الله امانی" سخنگوی والی سرپل افغانستان اعلام کرد ، نیروهای این کشور در عملیات گسترده ضد گروه طالبان درمنطقه میرزا اولنگ این منطقه را از اشغال این گروه آزاد کردند.

درهمین حال، «سیدرضا عالم‌زاده» عضو شورای استان سرپل گفت: نیروهای امنیتی افغان با وارد کردن تلفات و خسارات سنگین  توانستند منطقه میرزا اولنگ را از اشغال آزاد کنند.برخی منابع نظامی ارتش افغانسان از کشته شدن دستکم 50 عضو طالبان در این عملیات خبر می دهند .منطقه میرزا اولنگ افغانستان شنبه ۵ اوت بدست  طالبان سقوط کرده بود .

درحمله  طالبان دراوایل هفته گذشته به منطقه  "میرزا اولنگ" ولسوالی "صیاد" استان ولایت افغانستان  بیش از 60 نفر از  شیعیان شامل کودکان و زنان بطرز فجیعی  قتل عام شدند.

آزاد سازی منطقه میرزاولنگ از اشغال طالبان توسط نیروهای ارتش افغانستان نشان داد که این کشور توانایی مقابله با اقدامات تروریستی با اتکا به توانایی داخلی را دارد.

پس از آزادسازی منطقه میرزاولنگ از اشغال طالبان این انتظار بیش از گذشته در بین مردم افغانستان از دولت وحدت ملی و ارتش این کشور مورد توجه قرار گرفته که این دو نهاد که توانایی بازپس گیری مناطق تحت اشغال طالبان و دیگر گروه های تروریستی را  تنها چند روز پس از اشغال دارند،می توانند با افزایش تدابیر پیشگیرانه مانع از سقوط شهرها و روستاها توسط تروریست ها بشوند که هزینه های گزاف و غیر قابل جبران انسانی را به جامعه افغانستان تحمیل می کنند.

به خصوص آنکه اشغال برخی مناطق در افغانستان توسط طالبان و دیگر گروه های تروریستی ضمن به چالش کشیدن اقتدارنهادهای متولی تامین امنیت ،موجب نگرانی وناامیدی مردم  از اثر بخشی دولت در مقابله با تروریسم و تضعیف روحیه در بین نیروهای ارتش می شود.

تجربه تلخ اشغال و کشتار مردم توسط تروریست ها در میرزاولنگ بیش از پیش این الزام اجتناب ناپذیر را فرا روی دولت افغانستان قرار داده که باید در همراهی با ارتش و نهادهای امنیتی ضمن پیش بینی تحرکات آتی گروه های تروریستی از جمله تمرکز آنان در مناطق مختلف جغرافیایی،با تجهیز به موقع نیروهای ارتش و پلیس افغانستان و حمایت همه جانبه از آنان،مانع از سقوط شهرها توسط تروریست ها بشود.

ژنرال عتیق‌الله امرخیل،کارشناس مسائل نظامی گفته است،متاسفانه نیروهای استخباراتی نهادهای امنیتی افغانستان ضعیف اند و راجع به تحرکات و مسیر حرکت شورشیان اطلاعات کافی ندارند.

 البته مقام های محلی سرپل از جمله استاندار این استان نرسیدن  نیروی کمکی را دلیل اصلی سقوط  منطقه  میرزاولنگ می داند.وی گفته بود،دولت محلی تمام تلاش خود را کرد تا از سقوط این منطقه استراتژیک جلوگیری کند، اما به‌خاطر عدم حمایت‌های هوایی و نیروهای زمینی اندک این تلاش‌ها نتیجه نداد.

به همین دلیل است که برخی کارشناسان می گویند لازم است تصمیمات امنیتی در افغانستان از حالت تمرکز در مرکزیت سیاسی خارج شود و ولایت ها بتوانند به طور مستقل تصمیم گیری کنند.

خالق ابراهیمی ازکارشناسان سیاسی افغانستان گفته است، بسیاری از فجایع و حوادث به آسانی قابل جلوگیری اند اگر تصمیم‌گیری در یک جا متمرکز نباشد.   

        

    

کلیدواژه