برهم خوردگی اوضاع افغانستان به این خاطر است که امریکا در این کشور شکست خورده است
(last modified 1396-05-25T13:42:32+00:00 )
اسد 25, 1396 18:12 Asia/Kabul

برهم خوردگی اوضاع افغانستان به این خاطر است که امریکا در برنامه های خود در افغانستان شکست خورده است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: برهم خوردگی اوضاع افغانستان به این خاطر است که امریکا در برنامه های خود در افغانستان شکست خورده است.

احمد ارشاد خطیبی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه وضعیت برهم خورده در افغانستان میراث باقی مانده برای وی است و به زودی استراتژی خود را در مورد این کشور اعلام می کند عنوان کرد: برهم خوردگی اوضاع افغانستان به این خاطر است که امریکا در افغانستان شکست خورده است.

وی افزود: دونالد ترامپ می خواهد نمایش قدرت داده و خود را فردی جلوه دهد که می تواند مشکلات امریکا را در داخل و خارج از آن کشور حل کند اما او  نه تنها نمی تواند مشکل افغانستان را حل کند بلکه با توجه به وضعیت کشور و با سوابق و رویکردی که ترامپ دارد اوضاع افغانستان را پیچیده تر خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی در مورد استراتژی که قرار است ترامپ اعلام کند عنوان کرد که این استراتژی احتمالاً بیشتر به سرکوب حلقاتی از گروه های تروریستی و طالبان متمرکز خواهد بود، به افزایش عملیات هوایی اشاره خواهد کرد و ممکن است به استقرار نیروهای امریکایی در برخی مناطق پرداخته شود.

به گفته خطیبی ترامپ استراتژیست ماهری نیست و افرادی که در کنارش در وزارت خارجه امریکا حضور دارند هم استراتژیک نمی اندیشند از اینرو نمی توان به استراتژی ترامپ در مورد افغانستان خوشبین بود،

تاخیر در اعلام استراتژی دولت ترامپ در مورد افغانستان هم به اختلافات نظراتی برمی گردد که تیم وی در این رابطه دارد از اینرو وی نتوانسته تاکنون در این رابطه تصمیم بگیرد.

این استاد دانشگاه در کابل اظهار داشت: علاوه بر مساله افغانستان در بسیاری مسایل دیگر هم که ترامپ ادعا کرده بود در هفته اول کاری اش یا در صد روز نخست کاری خود تصمیم می گیرد، موفق نشد. وی با اشاره به موضع جان مک کین از سناتوران امریکا که خواستار فشار بر پاکستان و طالبان به منظور بهبود اوضاع افغانستان شده گفت: مک کین چون احتمالاً از استراتژی ترامپ در قبال افغانستان سرخورده شده، گفته که استراتژی خود را در مورد این کشور اعلام می کند و چنین هم کرده و به مساله لزوم وارد آوردن فشار بر پاکستان اشاره کرده اما غربی ها و مخصوصاً امریکایی ها فشار جدی بر پاکستان وارد نخواهند کرد.

خطیبی بیان داشت: آن ها از این هراس دارند که اگر به خاطر افغانستان بر پاکستان فشار بیاورند روابط پاکستان با چین و روسیه گسترده تر شود و در نهایت از غربی ها فاصله بگیرد که این برای استراتژی غرب در جنوب آسیا و در مجموع در جهان اسلام مفید نیست از اینرو فشارها بر پاکستان نمایشی است نه واقعی.

این کارشناس سیاسی گفت: از نظر غربی ها پاکستان یک شریک است اما شریکی فرصت طلب به هر صورت نمی خواهند که فشارهایشان بر پاکستان موجب به هم خوردن سیاست هایشان در جنوب آسیا شود و گمان می کنند که در حال حاضر کشور دیگری نمی تواند مانند پاکستان برای آن ها در جنوب آسیا کار کند.

وی تصریح کرد: بنا بر این فشارهای غربی ها بر پاکستان به گونه ای نخواهد بود که افغان ها انتظار دارند بلکه فشاری کنترل شده و محتاطانه خواهد بود تا پاکستان خود را از دامن غرب جدا نکند و به دامن چین و روسیه نیندازد.

 

کلیدواژه