امریکا بدنبال مسموم کردن فضای برجام
(last modified Sat, 19 Aug 2017 06:03:38 GMT )
اسد 28, 1396 10:33 Asia/Kabul
  • امریکا بدنبال مسموم کردن فضای برجام

کاخ سفید تحرکات خود را برای مسموم کردن هر چه بیشتر برجام  افزایش داده است .

به گزارش منابع خبری ، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل قرار است  چهارشنبه این هفته در وین در خصوص پایبندی ایران به برجام  با "یوکیا آمانو"، Yukiya Amano "   مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌ وگو کند.

این تحرکات در شرایطی است که دولت ترامپ باید تا چهاردهم سپتامبر درباره تعلیق تحریم های نفتی آمریکا در ارتباط با موضوع هسته ای ایران تصمیم گیری کند. همچنین دولت ترامپ باید تا پانزدهم اکتبر درباره تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای در کنگره نیز تصمیم گیری کند.
امریکا سناریوی مخدوش نشان دادن برنامه هسته ای ایران  را ده سال قبل با ارائه گزارشی ساختگی و جعلی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا کرد .این پرونده سازی مقدمه ای برای تصویب تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران شد . اکنون نیز مقام های کاخ سفید در صدد تکرار همین سناریو و تخریب این توافق بین المللی و مسموم سازی فضای اجرایی برجام  هستند . اقدامی که با مخالفت سایر طرف های برجام مواجه شده است .

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران آمده بود ؛ در دیدار با روحانی گفت: برجام تنها مختص به یک طرف نیست و همه طرف‌های مذاکره‌کننده و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با انتقاد از این اقدام امریکا گفته است  :

"...اصولا تحریمهای یکجانبه غیرقانونی است. ما در اینجا درباره منافع فقط یک کشور صحبت نمی کنیم بلکه درباره منافع کل منطقه صحبت می کنیم. "

حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی نیز در گفت وگو با خبرنگار سیاسی الف پیرامون وضع تحریم های جدید آمریکاعلیه ایران می گوید :  وضع تحریم های سنگین علیه ایران نشان می دهد آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست، آنها به دنبال آن هستند که ایران به صورت یکجانبه از توافقنامه برجام خارج بشود تا زمینه جریان سازی شدید رسانه ای و سیاسی علیه ایران را فراهم کنند."

حسن روحانی روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سخنانی در صحن  مجلس  با تاکید بر این که دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند تجربه شکست‌خورده تحریم و تهدید دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند، گفت : اگر آمریکایی ها مایل باشند به آن تجربه‌ها بازگردند، یقیناً ایران در مدت زمان کوتاه، نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهد گشت.

 بی تردید حفظ برجام منوط به ان است که همه طرف ها به تعهدات خود پایبند باشند .زیرا عمل به  تعهدات جاده ای دو طرفه است .آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید به  وظیفه‌ اش  به دقت عمل کند و موانع  ومشکلاتی را که امریکا  برسرراه اجرای برجام  بوجود اورده است، بر طرف کند .