اسد 28, 1396 16:49 Asia/Kabul
  •  بازداشت افسر سازمان اطلاعات پاکستان در افغانستان

رئیس اداره امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای از بازداشت یک افسر سازمان اطلاعات پاکستان در شهر کابل خبر داد.

در این بیانیه آمده است،این تبعه پاکستانی و عضو سازمان اطلاعات این کشور برای این سازمان اطلاعات جمع آوری می‌کرده است.

در بیانیه اداره امنیت ملی افغانستان آمده است که این عضو سازمان اطلاعات پاکستان هفته پیش برای جمع‌آوری اطلاعات و طراحی حمله به زندان پل‌چرخی به کابل آمده است.

بر اساس این بیانیه، نام فرد بازداشت شده "الله نور" مشهور به "امان الله" است و در سال 2013 به عضویت سازمان اطلاعات پاکستان در آمده است.

اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار ویدیویی از اعترافات وی آورده است،به گفته امان الله سازمان اطلاعات پاکستان در بخش‌های درمانی، پشتیبانی مالی و تجهیزات نظامی از مخالفان حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

در این ویدئو این افسر سازمان اطلاعات پاکستان اعتراف می‌کند که طی دو سال گذشته و پس از سقوط شهر قندوز در شمال افغانستان، سازمان اطلاعات آن کشور ماموران خود را به این استان فرستاده است.

بیانیه اداره امنیت ملی افغانستان درباره بازداشت یک افسر سازمان اطلاعات پاکستان در حالی است که هنوز منابع مستقل این مسئله را تایید نکرده اند.

اگر چه اداره امنیت ملی افغانستان ویدیویی از اعترافات فردی که این کشور آنرا افسر سازمان اطلاعات پاکستان خوانده منتشر کرده است،اما شرایط اخذ این اعترافات هم در این پازل باید مورد بررسی و دقت نظر جدی قرار بگیرد.   

بدون توجه به صحت و سقم ادعای اداره امنیت ملی افغاستان درباره بازداشت یک افسر سازمان اطلاعات پاکستان در کابل ،این مسئله می تواند عاملی جدید برای  افزوده شدن به تنش ها در روابط دو کشور محسوب شود.

به خصوص آنکه از نظر دولت افغانستان،سازمان اطلاعات پاکستان نقشی مهم در تداوم خشونت و ناامنی و اجیر کردن تروریست ها برای انجام حملات تروریستی  در آن کشوردارد و در این چارچوب کسب اطلاعات از اوضاع مختلف افغانستان، یکی از برنامه های اصلی این سازمان است که با اعزام عوامل اطلاعاتی پاکستان یا  از طریق مزدوران داخلی،آنرا دنبال می کند.

"حسن عباس" مدرس دانشگاه هاروارد و تحلیگر برجسته سیاسی معتقد است،سازمان اطلاعات پاکستان مزورانه‌ترین رویکرد را نسبت به تروریسم  دارد، چرا که خود گروهکهای تروریستی را تحت حمایت مالی و تسلیحاتی قرار می‌دهد و از سوی دیگر اقدام به بازداشت و نابودی آنها می‌کند.

با فرض صحت ادعای افغانستان درباره بازداشت  یک افسر سازمان اطلاعات پاکستان و اعترافات وی در بازجویی،این مسئله می تواند علاوه بر تیرگی بیشتر روابط این دو کشور همسایه،بر روابط پر تنش اسلام آباد با هند و آمریکا هم تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

  این بازداشت در شرایطی صورت گرفته است که از چند هفته گذشته تاکنون،افغانستان علاوه بر مواجهه با موج فزاینده خشونت طالبان در مناطق مختلف از جمله در استان سرپل با افزایش اختلافات سیاسی بین رئیس جمهوری افغانستان و جریان رقیب وی به ویژه حزب جمعیت اسلامی روبرو است و گزارش اداره امنیت ملی افغانستان درباره بازداشت یک افسر ارشد سازمان اطلاعات پاکستان،می تواند برورود عنصر هیجان درتصمیمات مقامات ارشد افغانستان از جمله رئیس جمهوری این کشور در اتخاذ اقدام موثر در مواجهه با اسلام آباد تاثیر بسزایی داشته باشد.