تئوری بدتر سازی وضعیت در افغانستان جزئی از استراتژی بازیگران خارجی است
(last modified 1396-05-28T13:51:45+00:00 )
اسد 28, 1396 18:21 Asia/Kabul

تئوری بدتر سازی وضعیت در افغانستان جزئی از استراتژی بازیگران منطقه ای و بین المللی است

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: تئوری بدتر سازی وضعیت در افغانستان جزئی از استراتژی بازیگران منطقه ای و بین المللی است.

عبدالصمد مشتاق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به بحث خصوصی سازی جنگ افغانستان از سوی امریکا گفت: با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، طولانی شدن جنگ و تغییر جغرافیای آن و همچنان تلفات و خساراتی که هر روز متوجه مردم این کشور است به نظر می رسد که اراده ای برای پایان جنگ وجود ندارد.

وی افزود: بازیگران اصلی جنگ افغانستان کشورهایی هستند که اهدافی را آن دنبال می کنند، زمانی امریکایی ها در افغانستان ادعای مبارزه با تروریزم، برقراری صلح و امنیت، دموکراسی، آزادی بیان و بهبود اوضاع را داشتند اما اکنون کار به جایی رسیده که مردم این کشور بر این گمان شده اند که امریکایی ها خودشان به نوعی از گروه های تروریستی و تند رو حمایت می کنند و اگر هم مستقیماً حمایت نمی کنند حداقل اراده ی قاطعی برای از بین بردن آن ها ندارند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها سیاست های عوامفریبانه دارند و نمی خواهند مشکل جنگ افغانستان حل شود و تئوری بدتر سازی وضعیت در افغانستان را دنبال می کنند.

مشتاق همچنان خاطرنشان کرد: کشورهایی که در افغانستان نقش و حضور دارند به دنبال منافع خود هستند و استراتژی خود را دنبال می کنند، امریکایی ها هم منافع خود را در همین وضعیت می بینند.

وی تصریح کرد: از یکسو امریکایی ها برنامه هایی دارند و نمی خواهند پاکستان را به عنوان یک متحد استراتژیک خود از دست بدهند و از سوی دیگر بحث روسیه و همپیمانانش مطرح است و رقابت هایی که بین غرب و شرق وجود دارد و به نحوی با قضایای افغانستان هم گره خورده است.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: حکومت افغانستان هم قدرت چانه زنی سیاسی را در سطح بین المللی ندارد که بتواند منافع ملی خود را از این رهگذر دنبال کند و اوضاع را به نفع این کشور مدیریت کند.

مشتاق با اشاره به تلاش شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر برای در اختیار گرفتن ماموریت نظامی امریکا در افغانستان گفت: اگر برنامه های سیاسی، نظامی و دیپلماسی افغانستان از اختیار حکومت این کشور خارج شده و در اختیار شرکت های خصوصی بین المللی قرار بگیرد افراد دیگری به جای افغان ها فکر می کنند، تصمیم می گیرند و عمل می کنند و تجربه در افغانستان ثابت کرده که هر جریانی وضعیت افغانستانی بودن خود را از دست داده و با مداخله دیگران عجین شود حاصلی جز ناکامی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: شرط موفقیت افغان ها و عبور از وضعیت کنونی، در اتحاد و همدلی ملی و افغانستانی سازی مسایل مربوط به این کشور است و باید خودشان در رابطه با امور کشور خود تصمیم گرفته و عمل کنند.

 

کلیدواژه