اسد 30, 1396 11:05 Asia/Kabul
  • اعتراض بزرگان قومی شرق افغانستان به امریکا

بزرگان قومی شهرستان شینواری ولایت ننگرهار واقع در شرق افغانستان اعلام کردند ، هواپیماهای بدون سرنشین امریکا به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش ، مردم این ولایت را هدف قرار می‌دهند.

آنان در دیدار با "حامد کرزی " رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کردند آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش مردم را می‌کشند تا آنهایی که در روستاها مانده‌اند نیز فرار کنند .

از سر گیری مجدد حملات پهپادهای امریکا در مناطق مختلف افغانستان اعتراضهای گسترده ای را در این کشور برانگیخته است . از سال 2001 که امریکا افغانستان را تحت اشغال خود دارد به بهانه مقابله با طالبان  وهدف قرار دادن پایگاههای انها ،جنایت بی شماری را مرتکب شده است .

با اعتراضهای گسترده مردم افغانستان امریکا ضمن توقف این حملات ،باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی این کشور در سال 2014 بخش زیادی از نیروهای نظامی امریکا را از افغانستان خارج کرد .اما ظهور گروه تروریستی  داعش در افغانستان که حرکتی حساب شده از سوی امریکا محسوب می شود بهانه مناسبی را برای واشنگتن ایجاد کرده است که ضمن افزایش مجدد نیروهای خود  در افغانستان در عملیات نظامی نیز شرکت کند.

این در حالی است که براساس توافقنامه امنیتی کابل -واشنگتن امریکا صرفا باید در امور اموزش و تجهیز نیروهای ملی افغانستان فعال باشد.تجربه حملات هوایی نیروهای امریکایی در سوریه و عراق ضد گروه داعش که صرفا  به عنوان آتش تهیه برای فراری دادن انان از محاصره و شکست سنگین صورت گرفته است اظهارات بزرگان قومی شرق افغانستان را مبنی براینکه امریکا با کشتار عمدی غیرنظامیان برای استقرار داعش در شرق کابل تلاش می‌کنند تایید می کند.

دکتر نور آقا روئین کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان :

"قوانین جنگ روشن است و نباید افراد غیرنظامی، اسیران و افراد بی طرف  مورد حمله قرار بگیرند . کسانی که به نام داعش در افغانستان فعالیت می کنند توسط بیگانگان مدیریت می شوند و قدرت های استعماری با استفاده از این نام اهداف خود را پیش می برند."

از سرگیری حملات پهپادهای امریکا در افغانستان نقض اشکار حاکمیت ملی و استقلال این کشور از سوی امریکا محسوب می شود.براساس توافقنامه ای که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای میان وزارت دفاع افغانستان و فرماندهی ارتش امریکا مستقر در ان کشور امضا شد نیروهای امریکایی پیش از هر عملیاتی باید انرا با ارتش افغانستان هماهنگ کنند.این در حالی است که امریکا به خوبی می داند ارتش افغانستان هرگز اجازه عملیاتی راکه به افزایش حضور داعش در این کشور بیانجامد نخواهد داد .

وحید مژده کارشناس افغان مسایل سیاسی:

"زمانی که از حمایت داخلی از داعش در افغانستان صحبت می شود، منظور حمایت امریکا از این گروه است چون امریکا در افغانستان حضور دارد و بیشتر کارها را در جهت اهدافش هماهنگ و اجرا می کند ." 

در هر حال ، امریکا با تغییر راهبرد نظامی خود در افغانستان درصدد است به جای استفاده از نیروهای ارتش از شرکتهای امنیتی خصوصی مانند بلک واتر استفاده کند و این به معنای دامن زدن به جرم و جنایت در افغانستان است زیرا این شرکتها با استخدام مزدور جنایات بیشماری را در افغانستان مرتکب شده اند که حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان بارها از ان انتقاد کرده بود.

 

کلیدواژه