نقض برجام و تنش سازی در منطقه؛ دو چالش برای امریکا
(last modified Mon, 21 Aug 2017 11:31:07 GMT )
اسد 30, 1396 16:01 Asia/Kabul
  • نقض برجام و تنش سازی در منطقه؛ دو چالش برای امریکا

سیاست های ضد برجامی  ترامپ  و تنش سازی در منطقه در حال تبدیل شدن به چالشی برای  امریکاست.نشریه آمریکایی نشنال اینتر ست در مقاله ای نوشت: تهدیدهای ترامپ در زمینه از بین بردن توافق هسته‌ای سودی برای هیچکس ندارد.

روزنامه واشنگتن‌پست  نیز در شماره امروز خود/دوشنبه/در سرمقاله ای  با اشاره به اظهارات ترامپ درباره عدم پایبندی ایران به برجام و تصمیم‌گیری برای اعلام این مورد در گزارش بعدی به کنگره نوشت : «چگونه می‌توان به چنین نتیجه‌ای رسید، وقتی که جامعه اطلاعاتی قضاوت دیگری دارد؟»

سیاست‌های آمریکا در منطقه  همواره مخرب بوده است. سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا درمورد ایران با  کودتای 28 اسد 1332  و سرنگونی دولت قانونی ایران شروع شد .امریکا  پس از پیروزی  انقلاب اسلامی  نیز با  حمایت از رژیم صدام  به خصومت ورزی علیه ایران  ادامه داد  . این خصومت ورزی با ادعا سازی در باره برنامه هسته ای ایران دامنه وسیعتری یافت و  اکنون با تهدید معرفی کردن  توان موشکی  و متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم  ادامه دارد . تعامل هوشمندانه ایران با جامعه  بین الملل اما ثابت کرد  که ادعاهای  امریکا واقعیت ندارد و بهانه است .

به تعبیر ظریف وزیر امورخارجه ایران :

 دولت قبلی آمریکا از سر لطف به ایران وارد مذاکره درباره برجام نشدبلکه  به این خاطر وارد شد که همه راه‌های دیگر را امتحان کرده بود و از تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و ... ناکام مانده بود.

 آنگونه  که  وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است ، حفظ برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» و جلوگیری از بدعهدی های آمریکا، اولویت جمهوری اسلامی ایران است و  نباید اجازه داد آمریکا برجام را با هزینه ایران نقض کند.

«سیامک باقری»، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ، در خصوص پیامدهای خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، می گوید : به نظر می‌رسد اگر آمریکایی‌ها پیشاپیش برای خروج از برجام پیش­قدم شوند، پیامدهای منفی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

تاریخ نشان میدهد دولتمردان امریکا نه از جنگ ویتنام  و نه از جنگ افغانستان و عراق و نه از دیگر اشتباهات سیاسی خود درس نمی‌گیرند .انها هر بار به شیوهای جدید در حال باز تولید سیاست های مداخله جویانه و مخرب خود در منطقه هستند.

انگونه که ظریف در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون ایران  تصریح کرد : برای دولت جدید آمریکا باید این واقعیت کاملا جا بیفتد که سیاست‌های غلط نمی‌تواند به نتیجه درست منجر شود و ادامه سیاست‌های غلط قبلی تنها نتیجه‌اش ادامه نتایج غلط قبلی است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی اش گفته بود  که تریلیون‌ها دلار در این منطقه از سوی آمریکا هزینه شده و فقط برای آمریکا خسارت به همراه داشته است. اما به نظر می رسد تا زمانی که سودهای هنگفت حاصل  از فروش سلاح به عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه عاید کمپانی های سازنده سلاح می شود؛  تغییری در این روند ایجاد نخواهد شد . آمریکا  بویژه در دوران ترامپ که امنیت را از  پنجره  تجارت می بیند، همچنان تلاش خواهد کرد سیاست‌های بحران ساز و  مداخله جویانه  در منطقه را ادامه  دهد.