اسد 31, 1396 13:54 Asia/Kabul

امریکا ماموریت های مختلفی را در افغانستان تجربه کرده اما هیچ گاه برنامه هایش نتایج مطلوبی نداشته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا ماموریت های مختلفی را در افغانستان تجربه کرده اما هیچ گاه برنامه هایش نتایج مطلوبی نداشته است.

عبدالغفور ساجد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با استراتژی جدید امریکا در افغانستان که قرار است اعلام شود و ماموریت ناتو هم در این کشور تغییر کند اظهار داشت: امریکا از سال 2001 تاکنون ماموریت های مختلفی را در افغانستان تجربه کرده اما هیچ گاه برنامه های امریکا و ناتو برای مردم و دولت افغانستان و حتی برای خود امریکا و اعضای ناتو نتایج مطلوبی نداشته است.

این استاد دانشگاه در کابل افزود: به همین خاطر آن ها هر ازگاهی تصمیم به تغییر استراتژی ها و ماموریت خود می گیرند تا به اهداف خود برسند، امریکا و ناتو در سطح منطقه اهداف استراتژیک کلانی برای مقابله با رقبای خود از قبیل ایران، روسیه و چین دارند و به دنبال آن هستند که برنامه های خود را از طریق کشورهایی مانند پاکستان پیاده کنند اما این برنامه ها نمی تواند کمکی به بهبود امنیت در افغانستان کند.

به گفته ساجد خصوصی سازی جنگ افغانستان و سپردن احتمالی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان به شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر که اخیراً مطرح شده، یک تجربه ناکام خواهد بود و اگر کنترل جنگ افغانستان به یک شرکت خصوصی سپرده شود شاهد بهبود اوضاع نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که امریکایی ها از طریق خصوصی سازی جنگ افغانستان بتوانند اهداف خود را دنبال کنند اما این برنامه سودی برای افغانستان نخواهد داشت و می تواند به شبه نظامی سازی و افزایش نیروهای مسلح غیر مسوول در افغانستان منجر شده و ناامنی ها را افزایش دهد.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: به نظر می رسد دولت امریکا به دنبال آن است که زمینه رونق شرکت های تسلیحاتی را فراهم و بازار خوبی را برای این شرکت ها ایجاد کند.

ساجد گفت: دولتمردان افغان باید تصامیم خود را با توجه به اوضاع داخل افغانستان، منطقه و بین الملل اتخاذ کنند، تصاویر درستی از اوضاع را به بیرون مخابره و دیپلماسی فعالی را دنبال کنند تا بتوانند انتظارات مردم این کشور را برآورده کنند اما وابستگی بسیاری از دولتمردان به کشورهای غربی خود باعث نگرانی هایی شده و مردم نسبت به آینده خود نگران هستند.

وی اضافه کرد: در عین حال مردم باید بر سیاستمداران خود فشار بیاورند تا سیاست های خود را تغییر داده و انتظارات آنان را برآورده کنند.

 

کلیدواژه