اسد 31, 1396 16:30 Asia/Kabul
  • بومی سازی صنعت دفاعی ؛ مولفه اصلی در درونی سازی امنیت

31 اسد در تقویم مناسبت های ایران  روز صنعت دفاعی نامگذاری شده  است  .وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به این مناسبت بیانیه ای صادر کرد که در آن تاکید شده است : متخصصان صنعت دفاع لحظه ای از حداکثرسازی قدرت دفاعی غفلت نخواهند کرد.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: ارتقای امنیت و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه تقویت سلاح های راهبردی و به خصوص قدرت موشکی و حمایت از جبهه مقاومت اسلامی نشان دهنده جایگاه و نقش نوین وزارت دفاع ایران است.

 سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مبتنی بر همگرایی های دفاعی  و دوری از تنش  بوده است.  نهادهای دفاعی ایران  نیز در این راستا به  متجاوزان   و ناامن  کنند گان ایران  و منطقه نشان داده اند  که  از قدرت بازدارنگی  لازم در مقابل تهدید ها برخوردارند  .

اندیشکده  مطالعاتی " هادسون "که یک  موسسه تحقیقاتی امریکایی  است، در گزارشی که چندی قبل  منتشر کرد ؛ قدرت دفاعی و بازدارندگی  ایران را  به‌عنوان هشتمین قدرت بزرگ نوظهور جهان معرفی کرده است. 

 از دید گاه نظری ، امنیت با منشاء درونی مبتنی بر داشتن دانش و تخصص در صنایع دفاعی است . اگر کشوری از این عنصر بی بهره و یا  کم بهره باشد ، در عرصه دفاعی دچار وابستگی و آسیب های ناشی از آن خواهد شد . اما   قدرت دفاعی زمانی منشاء اثر در جهت صلح و  ثبات خواهد شد که توام با اخلاق و معنویت باشد  .از اینرو یکی از عناصر و مولفه های مهم در دکترین نظامی  ایران ، توجه به اخلاق و پایبندی به موازین بین المللی  است . به همین دلیل در حرکت روبه جلو ایران در عرصه تقویت توان دفاعی ، محدودیت هایی وجود دارد و از جمله تولید ویا استفاده از سلاح کشتار جمعی همچون شیمیایی و هسته ای، براساس مبانی اعتقادی و دینی در ایران ممنوع است .با تاکید بر این ملاحظات ،متخصصان در صنایع دفاعی  متناسب با تهدید ها  ،نیازها ی دفاعی ایران  را با عالیترین سطح از قابلیت ها تامین می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در   بازدیدی ازفناوری های پیشرفته، بومی و دانش بنیان نیروهای مسلح ایران ،  تاکید کردند ؛این حرکت ،باید با قدرت ادامه یابد، زیرا پیشرفت در هر عرصه ، زمینه ساز پیشرفتهای جدید در بخشهای دیگر است .

«سرتیپ امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران در کابینه جدید حسن روحانی در سخنانی  در جمع خبرنگاران تاکید کرد: "اتکاء به توان داخلی و استفاده از دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس، امروز از ایران اسلامی قدرتی بازدارنده ساخته است که هیچ طرفی به خود اجازه نخواهد داد تهدیدهای جاری در زبان را عملی کند."

 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران این نکته را نیز خاطر نشان کرد که برنامه های دفاعی جمهوری اسلامی ایران متناسب با سیاست های دفاع بومی و بر اساس برنامه مصوب پیش خواهد رفت و هیچگاه تحت فشار قرار نمی گیرد .