اوضاع نگران کننده در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب افغانستان
(last modified 1396-06-01T02:26:54+00:00 )
سنبله 01, 1396 06:56 Asia/Kabul
  • اوضاع نگران کننده در ولسوالی غورماچ  ولایت فاریاب افغانستان

یک منبع امنیتی در ولایت فاریاب شمال افغانستان گفت،نظامیان افغان از ۴ پایگاه امنیتی در ولسوالی غورماچ عقب‌نشینی کرده و مواضع خود را بدون درگیری به گروه طالبان واگذار کردند.

گفته می‌شود که این سربازان به مقر فرماندهی گردان سوم ارتش در این ولسوالی عقب نشینی کرده‌اند.

احمدجاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب گفته است که مواضع واگذار شده خارج از منطقه بود و تنها به منظور دفاع خودی نیروهای امنیتی ایجاد شده بودند که دیگر نیازی جدی به وجود آنها احساس نمی‌شد.

وی تصریح کرد، با آغاز عملیات نظامی برای تصرف دوباره  این ولسوالی پایگاه‌های جدیدی  در ولسوالی غورماچ ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند نیروهای ارتش افغانستان  با ترک مواضع خود 6 پایگاه را به این گروه واگذار کرده‌ است.

ازحدود بیست روزپیش 400 تن از نیروهای ارتش افغانستان درولسوالی غورماچ تحت محاصره طالبان قرار گرفتند و گفته شده با وجود درخواست آنان از دولت وحدت ملی برای ارسال تجهیزات و اعزام نیروی کمکی به این منطقه،اما این درخواست آنها برآورده نشده است.

 این نیروها پیشتر هشدار داده بودند درصورت عدم تامین درخواست آنان؛امکان مقاومت در قبال طالبان وجود ندارد و مجبورند پایگاه های خود را ترک کرده و عقب نشینی کنند.  

این درحالی است که برخی خبرها از آن حکایت دارد که گروه طالبان باردیگر بر ولسوالی غور ماچ مسلط شده است،اگر چه منابع دولتی افغانستان آنرا تایید نکرده اند.

البته باید توجه داشت که در ماه های گذشته ولسوالیغورماچ چندین بار میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان دست به دست شده است.

در شرایطی خبر عقب نشینی نیروهای ارتش افغانستان در ولسوالی غورماچ و تصرف برخی پایگاه های ارتش توسط طالبان منتشر شده است که مسئله عدم ارسال به موقع تجهیزات و اعزام نیروهای کمکی به مناطق درگیری با طالبان همچنان یکی از مهمترین انتقادها در داخل این کشور به دولت کابل است.

از نظرمنتقدان،عدم توجه جدی دولت افغانستان به لزوم اقدامات پیشگیرانه وهمچنین تقویت و تامین به موقع نیازهای نیروهای ارتش که درگیر با طالبان هستند،موجب شده تا این گروه در برنامه خود برای اشغال شهرها و روستاهای این کشور با مانع غیر قابل عبوری برخورد نکند.

با وجود انتقادهای فراوان دردستکم یکسال گذشته از دولت افغانستان درباره عدم تامین به موقع نیازهای نیروهای ارتش برای مقابله با طالبان و سایرگروه های تروریستی به خصوص در مناطق درگیری،تداوم این روند موجب بروز نگرانی های جدی در این کشور شده است.

درهفته های اخیر سقوط برخی شهرها و روستاها توسط طالبان از جمله منطقه میرزا اولنگ درولایت سرپل موجب شده تا انتقادها از سیاست های امنیتی دولت افغانستان بشدت افزایش یابد. 

البته برخی محافل رسانه ای و سیاسی در افغانستان هم تشدید اختلافات سیاسی در بین رهبران دولت وحدت ملی این کشور را برافزایش ناامنی ها درافغانستان و فقدان اراده لازم برای اتخاذ تصمیمات موثر برای مقابله با طالبان مهم ارزیابی کرده اند.

طاهر خان کارشناس سیاسی در افغانستان گفته است، شکاف و خلاء سیاسی دراین کشور بیش ازهر نهاد و دستگاه حکومتی در ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قابل ملاحظه است که نشان از ناتوانی کابل در مقابله با حملات طالبان دارد.