سنبله 02, 1396 11:47 Asia/Kabul
  • لفاظی نتانیاهو ضد ایران در دیدار با پویتن

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باردیگر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در شهر سوچی دیدار و کوشید به زعم خود جمهوری اسلامی ایران را کشوری خطرساز برای منطقه و جهان معرفی کند، اما راه به جایی نبرد.

نتانیاهو عصر چهارشنبه در دیدار پوتین از روی متنی که در دست داشت برای رئیس جمهوری روسیه، مواردی از نفوذ ایران در کشورهای سوریه، یمن و لبنان خواند و در نهایت با برچسب نقش‌آفرینی منفی تهران در این کشورها، برای همراهی پوتین با خود تلاش کرد، اما رئیس جمهوری روسیه فقط شنونده بود. پس از طرح اتهام‌های نتانیاهو ضد ایران از جمله این که تهران نقش منفی در سوریه دارد، نماینده روسیه در سازمان ملل پاسخ نخست وزیر اسرائیل به درستی داد.  «واسیلی نبنزیا» Vasily Nebenzya نماینده روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران درباره دیدار نتانیاهو با پوتین و اتهام‌های مطرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل ضد ایران اظهار کرد: «نقش تهران در حل و فصل مشکل سوریه سازنده است و همکاری خوب و نزدیک با مسکو در این زمینه دارد.»

دیدار مجدد نتانیاهو با پوتین، نوعی تقسیم کار اسرائیل با آمریکا است تا در عرصه‌های مختلف فشارها بر ایران را بیشتر و در نهایت به زعم خود ایران را کشوری بحران‌ساز در منطقه معرفی کنند. همزمانی دیدار روز چهارشنبه «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل با «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با هدف فشار بر ایران درچارچوب برجام، با دیدار نتانیاهو با پوتین در سوچی نشان دهنده ارتباط معنادار این دو دیدار برای ترویج «ایران‌هراسی» است.

تلاش مشترک آمریکا و اسرائیل برای متهم کردن ایران به کشوری خطرآفرین، درحالی است که همکاری راهبردی ایران و روسیه در سوریه، معادلات سیاسی و میدانی در این کشور را تغییر داده است و تروریست‌ها و گروه‌های مسلح مورد حمایت اسرائیل و آمریکا در سراشیبی سقوط قرار گرفتند. ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه در فرایند نشست آستانه، به ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه منجر شده است. این همکاری‌های راهبردی، نقطه پایانی برای بحران سوریه است و این نشان از نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در سوریه هم در عرصه مبارزه واقعی با تروریست‌ها و هم در عرصه سیاسی برای پایان بحران حدود هفت ساله سوریه دارد.       

در چنین شرایطی، رژیم اسرائیل اما در تقسیم کار مشترک با آمریکا نقش مُخرب در سوریه دارد و این رژیم از زمان شروع بحران سوریه بارها با چراغ سبز آمریکا به سوریه حمله کرده است. ژنرال عمیر اشل Amir Eshel فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل هفته پیش اذعان کرد: «جنگنده‌های اسرائیلی در پنج سال گذشته حدود 100 مورد حمله هوایی را در سوریه انجام دادند.» 

حملات مکرر هوایی و موشکی رژیم اسرائیل به سوریه در کنار درمان تروریست‌های زخمی در بیمارستان‌های اسرائیلی، نشان از حمایت هدفمند اسرائیل از تروریست‌ها دارد و روسیه به خوبی از نقش مُخرب اسرائیل در سوریه آگاه است. در همین چارچوب، ماه آوریل گذشته وزارت خارجه روسیه به دنبال حمله هوایی اسرائیل نزدیک مواضع نیروهای روسیه در خاک سوریه، «گری کورن» Gary Koren سفیر اسرائیل در مسکو را فراخواند و به این اقدام تل‌آویو اعتراض کرد. 

کلیدواژه