بازی آمریکا با آژانس برای تاثیرگذاری بر برجام
(last modified Fri, 25 Aug 2017 09:28:22 GMT )
سنبله 03, 1396 13:58 Asia/Kabul
  • بازی آمریکا با آژانس برای تاثیرگذاری بر برجام

آمریکا به عنوان کشوری که به تعهدهای خود درچارچوب «برجام» عمل نکرده است، به طور یکجانبه تلاش دارد با سیاسی‌کاری همچنان توافقنامه بین‌المللی هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

«نیکی هیلی» پس از دیدار با « یوکیا آمانو» در توئیتی نوشت: «هیات آمریکایی با انبوهی از سئوالات درباره توافق هسته‌ای ایران به وین رفت و در دیدار با آمانو پاسخ‌های خوبی دریافت کرد، اما آمریکا هنوز تردید و نگرانی‌های زیادی دارد.» نیکی هیلی گفت: «گزارش‌های آژانس صرفا می‌تواند درباره تاسیسات هسته‌ای ایران که به آنان دسترسی دارد، صادق باشد.»

این موضع‌گیری «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار با «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نشان می‌دهد آمریکا با فشار بر این نهاد تخصصی، به دنبال این است «برجام» را در مسیر خواست کاخ سفید قرار دهد. در پاسخ به مواضع نماینده آمریکا در سازمان ملل در قبال برجام، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه تاکید کرد ایران هرگز اجازه سوءاستفاده از قوانین بین‌المللی را برای اغراض سیاسی کوته‌بینانه به آمریکا نخواهد داد.

دولت‌مردان جدید در آمریکا به خوبی به این مهم واقف هستند که ایران به همه تعهدهای خود درچارچوب برجام پایبند بوده است و در چنین شرایطی، تلاش دارند به طور یکجانبه و تفسیر جداگانه از نقش و وظایف آژانس بر برجام تاثیر بگذارند. آمریکا تلاش دارد با دستاویز قرار دادن موضوعی ساختگی که برای مدتی بر برنامه هسته‌ای ایران تاثیر گذاشته بود، همان فضا را مجدد احیا کند تا شرایط برای تاثیرگذاری بر «برجام» فراهم شود.

پرونده PMD (مطالعات ادعایی درباره ابعاد نظامی در پرونده هسته‌ای ایران) همزمان با توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به‌علاوه یک یا همان برجام بسته شد؛ موضوعی که برخی طرف‌ها با اطلاعات مبهم و ساختگی که در اختیار آژانس قرار داده بودند، برای مدتی، قبل از رسیدن به توافق هسته‌ای، بر برنامه هسته‌ای ایران و فرایند مذاکرات گذشته سایه افکنده بود.  

برخی طرف‌ها مدعی هستند ایران در مراکز نظامی فعالیت هسته‌ای دارد؛ ادعایی که هرگز ثابت نشده است. تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن آژانس برای ورود به مواردی خارج از حوزه این نهاد، بازی جدید آمریکا است تا از این طریق بهانه برای نقض برجام از سوی ایران فراهم شود؛ «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد با هزینه ایران برای خروج از «برجام» اقدام کند. در هیمن چارچوب؛ «محمدجواد جمالی» عضوهیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران چهارشنبه گذشته با تاکید بر اینکه پرونده PMD ایران در جریان توافق هسته‌ای مختومه اعلام شده است، گفت: بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران قانونی نیست و بر اساس سند توافق هسته‌ای این نهاد بین‌المللی فقط مجاز به بازرسی از سایت‌های هسته‌ای است.

با اجرایی شده برجام از ژانویه 2016 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارشی که منتشر کرده، بر پایبندی ایران به «برجام» تاکید کرده است. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود آژانس به عنوان نهادی مستقل تحت تاثیر جوسازی‌های آمریکا قرار نگیرد. در همین زمینه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: فشار آمریکا به این نهاد مهم بین‌المللی، ناقض روح و متن برجام است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‏باید با این موضوع حرفه‌ای برخورد کند.

کلیدواژه