سنبله 04, 1396 16:33 Asia/Kabul
  • برجام و همکاری ایران در جهت توسعه صنعت هسته ای

ایران مذاکرات هسته‌ای  را با هدف اعتماد سازی انجام داد  و سیاست ایران  تعامل در چار چوب برجام است .اما  امریکا با بد عهدی و نقض برجام سعی دارد مانع از فعالیت های صلح آمیز هسته ای  ایران  شود .

جمهوری اسلامی ایران  تاکید دارد  اولویت ایران حفظ برجام البته نه به هر قیمتی است، زیرا تهران این توافق را درچارجوب مصالح و منافع ملی خود، منطقه‌ای، بین‌المللی و معاده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) می‌داند.

ایران و گروه پنج به علاوه یک (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) 14 ژوئیه 2015  برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) را درباره برنامه هسته‌ای ایران امضاء کردند. این موافقتنامه 26 جدی 1394 اجرایی شد.

پس از امضای برجام  ؛ در چار چوب  توافقی چند جانبه و اعتماد ساز که با قطعنا مه شورای امنیت  به اجرا در آمد، فعالیت های ایران در زمینه دانش  هسته ای  و پروژه های تحقیقاتی استمرار یافت و ایران  اکنون دانش کافی را در این عرصه  اختیار دارد . براساس برجام راکتورهای جدید اتمی در ایران ساخته و راکتور اراک مدرن می‌شود و سانتریفیوژها همچنان کار خواهند کرد وروند فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران رو به جلو در حال حرکت است.

در همین خصوص «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما ،از بهره‌برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد. این طرح مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و مجموعه‌ای از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی آوریل 2018 خواهد بود.

صالحی، طرح ایزوتوپ‌های پایدار با مشارکت ایران و روسیه را نیز  رو به پیشرفت دانست و تصریح کرد: قراردادهای آن امضاء شده و برای امضای آن گفت و گوهای فنی انجام شده است و کارشناسان همه ابعاد آن را در نظر گرفته‌اند.

صالحی در مورد تاسیسات فردو نیز که بخش قابل توجه آن مربوط به ایزوتوپ‌های پایدار است گفت ، بخشی از این طرح را باید روسیه و بخش قابل توجه‌ای را باید ایران انجام می‌داد که این طرح به خوبی پیش رفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،  در این زمینه تصریح کرد تعهدهای گروه پنج به علاوه یک (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان)  در قبال بازطراحی و مدرن سازی رآکتور اراک دائمی است . چراکه اگر حتی برجام به هم بخورد، همه تحریم‌ها به حالت سابق بازگردد، آنان متعهد شده‌اند که به مسوولیت‌شان در بازطراحی این رآکتور ادامه دهند.

ایران  در حال همکاری با کشورهای دارای تجربه در این صنعت است و طبیعتا روسیه جایگاه بالایی در این همکاری ها دارد و در این رابطه یک نقشه راه ژانویه گذشته بین دو طرف  امضا شده است . این همکاری ها نشان می دهد صنعت هسته‌ای ایران با قدرت به جلو حرکت می‌کند  .