سفرهای مقامات پاکستانی به کشورهای منطقه؛ در پاسخ به اعلام استراتژی جدید ترامپ
(last modified Sun, 27 Aug 2017 06:49:25 GMT )
سنبله 05, 1396 11:19 Asia/Kabul

سفرهای مقامات پاکستانی به کشورهای منطقه در پاسخ به اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ در رابطه با افغانستان انجام می شود

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: سفرهای مقامات پاکستانی به کشورهای منطقه در پاسخ به اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ در رابطه با افغانستان انجام می شود.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در استراتژی جدید دولت امریکا به پاکستان هشدار داده شد که اگر در مبازره با تروریزم با امریکا و افغانستان همکاری نکند و طالبان را پای میز مذاکره حاضر نکند ممکن است پاکستان جزء کشورهای حامی تروریزم اعلام شود و پاکستانی ها هم از این وضعیت ناراضی به نظر می رسند.

وی با اشاره به سفر مقامات وزارت خارجه پاکستان به چین، روسیه، عربستان و برخی کشورهای دیگر افزود: اکنون شرایط برای پاکستان تغییر کرده و پاکستانی ها باید تصمیم بگیرند اما این به معنی آن نیست که آن ها بطور کامل دیدگاه های امریکایی ها را بپذیرند، موضع گیری های چین و روسیه و مخالفت ها با استراتژی ترامپ از یک سو و استقبال افغانستان و هند از آن از سوی دیگر نشان می دهد که دو دیدگاه در چالش و رقابت باهم قرار گرفته اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: یک دیدگاه این است که پاکستان ممکن است تحت فشار امریکا مجبور شود حداقل بخشی از طالبان را پای میز مذاکره حاضر کند و در همین رابطه در تلاش برای یارگیری است و سفرهای مقامات پاکستانی به کشورهای منطقه هم در همین راستا قابل ارزیابی است تا فشارهای امریکا را به نوعی خنثی کند.

به گفته ملا زهی دیدگاه دیگر این است که پاکستان ممکن است از سیاست های امریکا کاملاً ناامید شود و به این ارزیابی برسد که امریکا تحت هر شرایطی هند را به عنوان انتخاب اول در جنوب آسیا دارد و پاکستان دیگر جایگاه گذشته را ندارد و به هر صورت دیر یا زود با امریکا دچار چالش خواهد شد،  از اینرو از اکنون به دنبال یارگیری است بویژه اینکه می خواهد به چین و روسیه نزدیک شود و سیاست های خود را با این دو کشور هماهنگ نماید و به نوعی کمبودهایی را که احتمالاً از تضعیف روابط با امریکا و کشورهای اروپایی پیش خواهد آمد جبران کند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تجربه نشان داده که پاکستان اهداف راهبردی در افغانستان دارد و تا زمانی که به این اهداف دست پیدا نکند به سادگی از دخالت ها در افغانستان دست برنمی دارد و در شرایط خاص هم سیاست های دوگانه را دنبال خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد زمانی که در سال 2001 جورج بوش رئیس جمهوری وقت امریکا پاکستان را تهدید کرد که اگر در از بین بردن طالبان در افغانستان همکاری نکند آن کشور را مورد حمله قرار خواهد داد، جنرال های پاکستانی از یکسو به نوعی با امریکا همکاری کردند و از سوی دیگر مرزهای خود را باز گذاشتند تا نیروهای طالبان و القاعده از افغانستان به پاکستان فرار کنند و در فرصت مناسب باز هم تقویت و تجهیز شوند.

ملا زهی اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که پاکستان بار دیگر همین سیاست را در پیش بگیرد یعنی به خاطر اینکه کمک های غرب قطع نشود و روابطش با امریکا و دیگر غربی ها تخریب نشود رسماً اعلام کند که حاضر است طالبان را پای میز مذاکره حاضر کند اما گروه های دیگری مانند داعش و القاعده را در تضاد با دولت افغانستان و نیروهای امریکایی نگه دارند.

وی اضافه کرد: البته به نظر می رسد این بار پیگیری چنین سیاستی دشوارتر است چون امریکایی ها تصمیم گرفته اند که با پاکستانی ها برخورد جدی تری داشته باشند.

 

کلیدواژه