سنبله 05, 1396 13:19 Asia/Kabul

تحصیل مهاجران در جمهوری اسلامی ایران فراگیر شده و امروز مهاجران در همه سطوح می توانند از تحصیل برخوردار شوند

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: تحصیل مهاجران در جمهوری اسلامی ایران فراگیر شده و امروز مهاجران در همه سطوح می توانند از تحصیل برخوردار شوند.

محمد عجمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: خدمات آموزشی دولت جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین گسترده بوده و در طول بیش از سی و پنج سال که ایران میزبان مهاجرین افغان است بویژه در بحث آموزش تسهیلات خوبی برای آنان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در بدو ورود مهاجران افغان به ایران طبق آمارهایی که در اختیار است، میزان باسودادی آنان هفت درصد بوده اما امروز بیش از هشتاد درصد مهاجرین افغان در ایران باسواد هستند و این نتیجه یک کار بسیار خوب از ناحیه جمهوری اسلامی ایران است که به موضوع آموزش و تحصیل اهمیت ویژه ای قایل بوده است.

مشاور استاندار خراسان رضوی افزود: در دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت از جمله اینکه مبلغ ناچیزی که از دانش آموزان مهاجر بابت ثبت نام در مدارس دولتی اخذ می شد در دو سال گذشته اخذ نشده و تحصیل دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی بصورت رایگان صورت می گیرد.

به گفته عجمی از سوی دیگر دانش آموزانی که خودشان یا والدین آن ها فاقد مدارک اقامتی معتبر بودند در سال های 1394 ، 95 و امسال 96 مانند دانش آموزانی که دارای مدارک اقامتی معتبر هستند در مدارس دولتی ثبت نام می شوند و ثبت نام دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی مانند دانش آموزان ایرانی و در شرایط مساوی انجام می شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در کل کشور حدود 380 هزار دانش آموز خارجی در مدارس مشغول به تحصیل هستند که در استان خراسان رضوی 76 هزار دانش آموز اتباع خارجی مشغول به تحصیل می باشند، از این تعداد 60 هزار دانش آموز دارای مدارک اقامتی و شانزده هزار دانش آموز فاقد مدارک اقامتی معتبر هستند که این تعداد در گام اول سرشماری، مورد سرشماری هم قرار گرفته اند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: کمک های جامعه بین المللی به مهاجرین بصورت کلی بسیار ناچیز و محدود است، مخصوصاً در چهار سال گذشته که اتفاقاتی در منطقه افتاده و قضایای سوریه، یمن، میانمار و امثال آن پیش آمده، کمک های کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و جامعه بین المللی بیشتر به آن سمت معطوف شده است.

عجمی گفت: بیشتر خدمات به مهاجرین توسط جمهوری اسلامی ایران ارایه می شود البته کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم بصورت اندک در ساخت مدارس و امکانات تحصیلی کمک هایی داشته است.

وی اضافه کرد: در استان خراسان رضوی شش هزار دانشجوی اتباع خارجی هم در دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد و مراکز علمی-کاربردی مشغول به تحصیل هستند که همه این مراکز از امکانات خوبی برای دانشجویان برخوردار می باشند.

 

کلیدواژه