نقش کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران باید در استراتژی امریکا در قبال افغانستان مد نظر قرار بگیرد
(last modified Sun, 27 Aug 2017 09:49:12 GMT )
سنبله 05, 1396 14:19 Asia/Kabul

نقش مهم کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران باید در استراتژی جدید دولت امریکا در قبال افغانستان مد نظر قرار بگیرد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: نقش مهم کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران باید در استراتژی دولت امریکا در قبال افغانستان مد نظر قرار بگیرد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات مقامات چین در واکنش به استراتژی جدید دولت امریکا، مبنی بر اینکه نباید تلاش های پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم نادیده گرفته شود اظهار داشت: چین متحد سیاسی، اقتصادی و نظامی پاکستان است و طبیعی است که بخواهد از این کشور پشتیبانی کند.

وی تصریح کرد: امریکا در این استراتژی فشار مضاعفی بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریزم وارد کرده و این در حالی است که چین متحد قوی سیاسی، اقتصادی و نظامی پاکستان است و طبیعی است که از این کشور دفاع کند اما اینکه این دفاع تا چه حد برحق است مساله دیگری است.

به گفته این کارشناس سیاسی، دولت امریکا در قضیه افغانستان باید کشورهایی مانند چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران را که از نقش برجسته ای برخوردار هستند برای پایان چالش ها در افغانستان مورد توجه قرار دهد.

خروتی با اشاره به اتهام دولت افغانستان بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریزم هم گفت: نه تنها افغانستان که بسیاری از اسناد موجود، پاکستان را به تجهیز، تسلیح و تقویت مخالفین مسلح دولت کابل متهم می کنند ضمن اینکه وجود پایگاه های تروریستان، اقامت اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در پاکستان و حمایت برخی کشورهای خلیج از این کشور برای پشتیبانی از تروریستان گواه این ادعا می باشد.

این روزنامه نگار افغان عنوان کرد: پاکستان نه تنها برای افغانستان بلکه برای جمهوری اسلامی ایران هم مشکل ایجاد کرده و افرادی از خاک پاکستان حملات مسلحانه علیه ایران انجام داده اند و کسی نمی تواند این مسایل را انکار کند اما چون چین متحد سیاسی و نظامی پاکستان است از آن چشم پوشی می کند.

وی افزود: بر اساس استراتژی جدید امریکا باید باب مذاکره و تفاهم بین دولت افغانستان و مخالفین مسلح این دولت باز شود از سوی دیگر منافع امریکا حفظ شود و مصونیت جانی نیروهای امریکایی در افغانستان هم مورد تاکید قرار گرفته که سوال برانگیز است.

خروتی گفت: مساله مهم این است که در استراتژی جدید امریکا در افغانستان باید اجماع بین المللی مد نظر گرفته شود اما چنین نشده و به نظر می رسد به زودی در برابر این استراتژی موضع مشترکی از سوی چین، روسیه و ایران اتخاذ شود بنا بر این امریکا باید در این استراتژی تجدید نظر کند.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد که در حال حاضر گروه های تروریستی هم استراتژی خود را در افغانستان تغییر داده اند چنانچه گروه تروریستی داعش حملات خود را روی مساجد و تکیه خانه ها و پیروان یک مذهب متمرکز کرده است بنا بر این حکومت افغانستان باید همکاری و کمک همسایگان را برای مقابله با این وضعیت جلب کند.

وی اضافه کرد: اگر جلو این حرکت ها از هم اکنون گرفته نشود جنگ به سوی جنگ مذهبی در منطقه پیش می رود و در افغانستان هم وضعیت وخیم تر خواهد شد.

 

کلیدواژه